Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Tökmagos pogácsa tökmagolajjal

2016. október 30. - Habliliom

Egy rendes hosszú hétvégén, ha az ember épp nem utazik sehová, szívesen időz hosszabban is a konyhában. Az időigényesebb fogások is bőségesen beleférnek a napba. Ideje volt már pogácsát sütni.

A pogácsa Magyarországon szinte a sós aprósütemények szinonimájának is tekinthető. Talán nincs is olyan összejövetel, ahol italkorcsolyaként ne kerülne az asztalra egy-egy tányérral belőle. Nálunk pogácsában anyukám a verhetetlen bajnok. Az ő valóban felülmúlhatatlan sajtos pogácsájával nem hogy versenybe szállni nem érdemes, de próbálkozni is esélytelen. Úgy tökéletes, ahogy van. Így aztán inkább a pogácsák széles családjának egy másik tagját, a tökmagos pogácsát gondoltam most újra.

tokmagos_pogacsa14.jpg

Mivel érkezett a háztartásba utánpótlás a kiváló csákánydoroszlói tökmagolajból, valamint az ennek alapját képező héj nélküli tökmagból is, gondoltam társítom a két egészséges és finom összetevőt, valami sós apróság formájában elropogtatjuk a napokban. Gyorsabban elfogyott, mint sejtettem, igaz nem is túloztam el a mennyiséget.

tokmagos_pogacsa08.jpg

A tökmag és a tökmagolaj egészségre gyakorolt kedvező hatása ma már mind szélesebb körben ismeretes, mégsem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a legegészségesebb, hidegen sajtolt olajat érdemes minél inkább beiktatni az étkezések rendjébe. A tökmagolaj salátákhoz, levesekhez is pompás, de pogácsában is remekül működik.

Tökmagos pogácsa tökmagolajjal

tokmagos_pogacsa13.jpg

Hozzávalók (kb. 36-38 db 3 cm átmérőjű pogácsához):

A tésztához:

25 dkg átszitált finomliszt + 2-3 evőkanál rétesliszt a nyújtáshoz

7,5 dkg puha vaj

2 dl tejföl

1 db közepes méretű tojásfehérje

½ csomag szárított élesztő

½ dl tej

½ mokkáskanál cukor

1 mokkáskanál ecet (pl. almaecet)

1 púpozott mokkáskanál só

A hajtogatáshoz:

12 dkg héj nélküli tökmag enyhén pirítva

½ dl jó minőségű tökmagolaj

 A tetejére:

3 dkg enyhén pirított tökmag

1 tojás sárgája

 

Elkészítés:

Az élesztőt a langyos, cukorral ízesített tejbe szórtam, és megvártam, amíg felhabosodik (ez kb. 8-10 perc alatt megtörténik).

A lisztet tálba szitáltam, hozzáadtam a sót, a vajat, tejfölt és az ecetet, majd a konyhai robotgép dagasztókarjának segítségével keverni kezdtem. Amikor az anyagok kissé elegyedtek egymással, jöhet a felhabosodott élesztő, valamint a tojásfehérje. 6-8 percen át folyamatosan dagasztottam. A végeredmény egy nagyon lágy, galuskasűrűségű tészta lett. A tálban hagytam pihenni, amíg a tökmagot előkészítettem. Ez kb. 10-15 perc alatt megvolt.

tokmagos_pogacsa02.jpg

15 dkg tökmagot zsiradék nélküli serpenyőben kissé megpirítottam. 3 dkg-ot félretettem a díszítéshez, a maradékot nejlonzacskóba szórtam, és a zacskón keresztül kézzel összetörtem. Nem szükséges nagyon apróra, inkább gorombára. Ennek azért van jelentősége, hogy a kiszúróformával viszonylag egyenletesen lehessen majd dolgozni. Az összetört tökmagot tálba szórtam, meglocsoltam a tökmagolajjal, és alaposan elkevertem.

A tésztát lisztezett felületre borítottam, kissé elegyengettem, és nagyjából 20 X 30 cm-es téglalappá formáztam. A felületén egyenletesen elkentem a tökmagos keveréket, majd a szélesebb oldalának felső harmadát ráhajtottam a töltelékkel borított tésztarészre, ezután az alsó harmadával ugyanígy jártam el. Praktikusan a hosszanti oldalakat úgy hajtottam össze, hogy tökéletesen fedjék a tölteléket. Ezután, akár egy csomagot, az így kapott tészta bal oldalának harmadát áthajtottam középre, majd a maradék jobb oldalt behajtottam jobbra. A magas, réteges tésztacsomag felszínét fátyolnyi liszttel meghintettem, 15 percig lefedve pihentettem. 15 perc elteltével az egészet nyújtófával az eredeti méretre, 20 X 30 cm-es téglalappá nyújtottam, és pontosan az előzővel megegyező sorrendben ismét hajtogattam. Újabb 15 percet pihentettem. A műveletet még kétszer megismételtem. Vagyis összesen négyszer hajtogattam, pihentettem. Az utolsó pihentetést követően nagyjából 1,5 cm vastag téglalappá nyújtottam, és enyhén lisztezett, kör alakú kiszúróformával, kis pogácsákat szúrtam ki a tésztából. Sütőpapírral borított tepsire rakosgattam. A maradék tésztát ismét összegyúrtam, és az egyszerűség kedvéért derelyemetszővel 1 cm széles, 4 cm hosszú hasábokra daraboltam. Ezt a porciót egy másik tepsire rakosgattam (a végeredmény fotója lejjebb).

tokmagos_pogacsa06.jpg

A pogácsák tetejét a kissé felvert tojássárgájával megkentem, a félretett tökmaggal megszórtam, és 10 percet pihentettem.

tokmagos_pogacsa07.jpg

180 fokra előmelegített sütőben (légkeverés mellett), 15-18 perc alatt megsütöttem. A rudakkal ugyanígy jártam el. Így aztán egy tésztából, gyakorlatilag kétféle sós aprósütemény is kerekedett. Egyik ízletesebb, mint a másik, ráadásul egészséges is.

tokmagos_pogacsa17.jpg

Remek italkorcsolya mindkettő. Frissen, langyosan a legfinomabb.

 

Habliliom

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr511915753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása