Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Ragyogó krémleves édesburgonyából és sárgarépából

2019. december 01. - Habliliom

Jó levest készíteni egyszerű, pompásat meg egyenesen boldogság! Nem is kell hozzá feltétlenül sok összetevő, és ha az ember valami igazán melengetőre vágyik, gyakran elég körülnézni a hűtőszekrény zöldséges rekeszében. Néhány szezonális zöldségféle, fűszerek, némi figyelem, kis türelem, aztán lehet is kortyolgatni a gyönyörű, vitaminos, napsárga krémlevest!

 edesburgonya_sargarepakremleves03.jpg

Pompás levest bárki tud készíteni, mindössze néhány alapszabályt érdemes betartani. Olyan összetevőket célszerű válogatni hozzá, amelyek kifejezetten jól érzik magukat egymás társaságában, vagyis ha a leveses fazékban összetalálkoznak, a legjobb tulajdonságaik érvényesülnek. A kevesebb olykor több: nem feltétlenül attól lesz remek egy leves, hogy sok összetevőt tartalmaz, hanem ha gondosan válogatja meg az ember, mit is tesz bele. Egy jó leveset is össze lehet dobni szűk fél óra alatt, de egy pompás változathoz sem kell feltétlenül lényegyesen több időt rászánni, azonban mindenképp érdemes végig figyelmesnek lenni. Nem mindegy, mit és mekkorára aprít az ember, mit, mennyi ideig dinsztel vagy pirít, illetve forral vagy gyöngyöztet, mennyire sikerül kiegyensúlyozni az ízeket. A fűszerezés egyéni ízlés kérdése, de hideg napokon jólesnek a testet-lelket melengető fűszerek. No és persze mindennek az alapja, hogy jó minőségűek legyenek az alapanyagok.

edesburgonya_sargarepakremleves08.jpg

Mivel hetek óta egyáltalán nem sikerült kijutnom a piacra, az élelmiszeráruházak szezonális zöldségféléiből főztem. Napok óta kacérkodtam a hűtőben lapuló, erősen felhasználásra váró 2 szem édesburgonyával, míg végül pár szál zamatos sárgarépával társítottam ebben a levesben, ami egyszerre krémes és kényeztető, pikáns és különleges, tökéletes benne az édes-sós-savanyú-pikáns egyensúlya. Ráadásul semmi olyasmi nem került bele, amit ne lehetne bárhol beszerezni.

edesburgonya_sargarepakremleves06.jpg

Valódi vitaminbomba (többek között remek A- és E-vitaminforrás) szinte fillérekből, természetes rostokban, ásványi anyagokban egyaránt gazdag.

Már a látványa derűre hangolja az embert, az ízekről, zamatokról nem is szólva - ki kell próbálni!

Édesburgonya-sárgarépa krémleves melengető fűszerekkel

 edesburgonya_sargarepakremleves05.jpg

Hozzávalók 4 személyre:

2 db közepes méretű édesburgonya (kb. 30 dkg)

2-3 szál sárgarépa (kb. 30 dkg)

1 kisebb fej sonka- vagy salottahagyma

1 karcsú gerezd fokhagyma

180 ml főzőtejszín (10 %-os zsírtartalommal)

1 l zöldségalaplé (vagy jó minőségű zöldségerőleves, esetleg víz)

1 ujjpercnyi friss gyömbér finomra reszelve (vagy 1 szűk teáskanál szárított őrlemény)

1 teáskanál sűrített paradicsompaszta

½ szerecsendió frissen reszelve

1 evőkanál olívaolaj

1-2 dkg vaj

ízlés szerint:

frissen őrölt feketebors

tengeri só

 

Elkészítés:

A zöldségeket alaposan megmostam, megtisztítottam. a hagymát egészen apróra kockáztam, a fokhagymát péppé zúztam. A meghámozott édesburgonyát és sárgarépát nagyjából 1 cm-esre kockáztam.

Egy vastag aljú fazekat közepesen erős lángon feltettem a tűzhelyre, belekanalaztam az olajat, mikor felhevült, rádobtam a hagymakockákat. Néhány perc alatt üvegesre dinszteltem, majd hozzáadtam a fokhagymát és a gyömbért, amint újra sisteregni kezdett, rádobtam a zöldségkockákat, 1-2 percet pirítottam, aztán belekanalaztam a paradicsompasztát, felöntöttem az alaplével. Lefedve felforraltam, majd mérsékeltem a lángot és gyöngyöztetve főztem, míg minden megpuhult. Ekkor hozzáadtam a tejszínt, amint újra forrni kezdett, félrehúztam a tűzhelyről, belecsúsztattam a vajat, alaposan megborsoztam, kevés sóval megszórtam, végül belereszeltem a szerecsendiót. Botmixerrel pürésítettem. Ilyenkor mindenképp célszerű megkóstolni, és igazítani a fűszerezésen, ha szükséges.

edesburgonya_sargarepakremleves09.jpg

A teáskanálnyi paradicsompüré annyi savasságot visz bele, ami finoman előcsalogatja a csodás aromákat, a frissen őrölt bors és szerecsendió pedig valósággal életre kelti az ízrétegeket.

Azon melegében kis tálakból lehet is hörpölgetni, de persze kanalazni, akár krutonokkal gazdagítani sem vétek. Lehűtve, jól záródó tároló dobozban néhány napot parkoltatható a fridzsiderben, bármikor újramelegíthető. Ha túlságosan besűrűsödne, kevés víz hozzáadásával a kívánt állagúra igazítható.

edesburgonya_sargarepakremleves01.jpg

Kellemesen krémes, ragyogó színű, pompás leves, ami bármikor átmelegíti az embert!

 

Habliliom

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr4015333304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása