Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Kurkumás sárgarépa-krémleves – a vitalizáló vitaminbomba

2019. március 23. - Habliliom

Egy mennyei krémleveshez nincs szükség feltétlenül sok időre, bonyolult főzési technikára, de költséges alapanyagokra sem. Friss és zamatos összetevőkre annál inkább.

A sárgarépa egész évben kapható gyökérzöldség, mégis tavasszal a legzamatosabb. Tele van a szervezet számára szükséges vitaminokkal, ásványi anyagokkal, sőt rostokban is gazdag, aminek következtében az emésztésre is jótékony hatást gyakorol.

kurkumas_sargarepakremleves06.jpg

Jóllehet gyerekkorunkban nem is ritkán hangzott el a sárgarépa fogyasztása és a fütyülés iránti képesség összefüggésére szóló felhívás, mégsem valószínű, hogy sokan megközelítenék Hacki Tamás zseniális teljesítményét. (Itt a fiatalabbak számára is egyértelmű, miről van szó: https://www.youtube.com/watch?v=ntksmFXynbs)

Tény, hogy a sárgarépa jelentős mennyiségű jól hasznosítható béta-karotint tartalmaz, amiből az emberi szervezet A-vitamin átalakítására képes, megóv a káros szabadgyökök hatásaitól, kedvezően hat a bőrünkre, a látásunkra. Számos egyéb jó tulajdonsága mellett a sárgarépa fogyasztásával még az ilyenkor időszerű tavaszi fáradtság kellemetlenségei is kivédhetők, mérsékelhetők. Van benne számottevő mennyiségben C- és E-vitamin, vas, kalcium, magnézium, tele van antioxidánsokkal, valósággal felturbózza az immunrendszert.

Nem költséges hozzávaló, mégis amolyan mellőzött zöldségféle, amivel sokan csak a húsleves kellékeként találkoznak.

A szintén remek élettani hatásokkal rendelkező kurkumával (amit indiai sáfránynak is hívnak) társítva nem egyszerűen egészséges, de ínycsiklandó, ragyogó napsárga, ízekben, zamatokban rendkívül gazdag krémlevessé alakítottam.

Mindössze 30 perc alatt elkészül, és még az is a barátjává válik, aki nem rajong a főtt sárgarépáért – ennek a levesnek ugyanis nem sok köze van a húslevesekben gyakran teljesen szétfőzött sárgarépához.

Kurkumás sárgarépa-krémleves

kurkumas_sargarepakremleves01.jpg

Hozzávalók 4 személyre:

½ kg ellenőrzött gazdálkodásból származó, zamatos sárgarépa

1 kis fej vöröshagyma

1 kisebb gerezd fokhagyma

nagyjából 1 evőkanál olívaolaj (vagy amennyi bevonja a főzőedény alját)

1 l zöldségalaplé (vagy jó minőségű tiszta zöldségleves, akár kockából)

1 púpozott mokkáskanál kurkuma

½ mokkáskanál cayenne-i bors

1 dl félzsíros tej (2,8%-os zsírtartalommal)

1 szűk mokkáskanál almaecet

ízlés szerint: tengeri só

Elkészítés:

A sárgarépát alaposan megmostam, zöldséghámozóval megtisztítottam, nagyjából 1 cm vastagon felkarikáztam. A kétféle hagymát megtisztítottam, a vöröshagymát apróra kockáztam, a fokhagymát péppé zúztam.

Egy közepes méretű, vastag aljú leveses fazekat közepes lángra helyeztem, beleöntöttem az olívaolajat (annyira van szükség, hogy bevonja az edény alját), felhevítettem, majd hozzáadtam az apróra kockázott vöröshagymát. Fedő alatt, időnként megkeverve üvegesre dinszteltem, majd a fedőt eltávolítva hozzáadtam a péppé zúzott fokhagymát, amit 1-2 perc alatt átsistergettem anélkül, hogy színt kapott volna. Hozzáadtam a sárgarépát, jól összeforgattam, 1-2 percig folyadék hozzáadása nélkül pirítottam, hogy mihamarabb kezdje kiadni édes ízét, majd felöntöttem a zöldségalaplével, és fedő alatt felforraltam. Amint felforrt, mérsékeltem a lángot, és hagytam, hogy gyöngyözve főjön puhára. Mikor már majdnem elkészült, kurkumával és cayenne-i borssal fűszereztem, hozzáöntöttem a tejet. Amint újra gyöngyözni kezdett, félrehúztam a tűzhelyről, hozzáadtam az almaecetet, és botmixerrel pürésítettem.

Ha nem kellően sós, kóstolás után lehet rajta igazítani, ha túlságosan sűrű, egy kevés alaplé vagy víz hozzáadásával hígítható, ha még csípősebb ízekre vágyik valaki, mehet bele még egy kevés cayenne-i bors.

Bármilyen különösen hangzik, hogy egy alapvetően édes és pikáns ízekben gazdag leveshez ecetet ad az ember, bámulatosan élénkíti a zamatokat, és a legkevésbé sem lesz tőle savanyú a leves. Ha valaki nem tudja, hogy került bele egy kevés ecet, észre sem veszi, csupán annyit konstatál: hm, ez aztán zamatos!

Ha tökéletes egyensúlyba kerültek az ízek, készen is van.

Azon melegében leveses csészékbe mertem, és tálaltam. Ha marad belőle, természetesen újramelegíthető.

kurkumas_sargarepakremleves03.jpg

Amellett, hogy ez a leves pompás vitaminbomba, igazi vitalizáló hatással is rendelkezik, elkészíteni pedig gyerekjáték.

Habliliom

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr414710587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása