Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Éterien omlós mandulás linzer ribizli zselével

2018. november 10. - Habliliom

A feledhetetlen aprósütemények készítése során a jó minőségű alapanyagokon túl az egyik legfontosabb összetevő a türelem, ami aztán minden falat kóstolásánál sokszorosan megtérül. Egy jól bevált klasszikus is tökéletesen új finomsággá alakul, ha van benne némi csavar!

mandulas_linzer_ribizlizselevel12.jpg

Aki szeret sütni, legalább egy, de inkább több atombiztos linzerreceptet tárol a gyűjteményében. Családi örökség, jól bevált receptúra egy megbízható szakácskönyvből vagy internet-oldalról – bárhonnan is származzon, amikor a sütésre kerül a sor, már alig várja az ember, hogy az ismerős ízek újra életre keljenek. Néha azonban nem árt frissíteni a repertoárt, és érdemes változtatni is néhány dolgon.

A linzerkészítés egyik alapszabálya, hogy minden, de tényleg minden felhasznált összetevőt hidegen kell tartani, és kézzel a lehető legkevesebbet hozzáérni. Aztán pedig ügyelni, hogy megfelelő ideig pihenjen a tészta, majd kellően egyenletes és vékony legyen, mire kinyújtja az ember (közben le se tapadjon, el se szakadjon - bár ez utóbbit kis tapasztással könnyű orvosolni) .

Persze nem árt jól ismerni a saját sütőnket sem, nehogy odakapjanak a vékony aprósütemények!

Nem olyan komplikált dolog mindezt betartani, hisz nincs is annál jobb, mint a készen kapható linzereket messze maguk mögött hagyó finomságokat majszolni egy csésze tea vagy kávé mellé – vagy egyszerűen csak magában.

A legklasszikusabbnak tekinthető lekváros linzernek is jót tesz a finom szemcséjű barna nádcukor, csipetnyi fahéj, gyömbér és a mesés ribizli zselé. Máris egészen új finomság válik belőle!

mandulas_linzer_ribizlizselevel02.jpg

Olyan, de olyan omlós lesz a végeredmény, hogy gyakorlatilag nincs az a mennyiség, ami ne fogyna el pillanatok alatt. Ha mégsem, légmentesen záródó dobozban akár egy hétig is tárolható.

Mivel a ribizli zselé igencsak édes, a tésztába kevés cukrot tettem, hogy az ízek harmóniája a lehető legtökéletesebb legyen. Ha csak mód és lehetőség van rá, házi zselét érdemes választani vagy nagyon jó minőségű készen kaphatót. Minél kevesebb hozzávalót tartalmaz és minél egyszerűbb egy fogás – és ez a süteményeknél sincs másként, annál fontosabb, hogy mindenből a lehető legjobb kerüljön bele!

mandulas_linzer_ribizlizselevel09.jpg

Mivel volt még egy csekély mennyiségű felhasználásra váró nyers marcipánmasszám, néhány linzer tetejére került marcipánkorona is. Ehhez a nyers marcipánt fátyolnyi porcukorral meghintett sütőpapíron 2 mm vékonyra nyújtottam, és ugyanazzal a kiszúró formával, mint a linzerek felső rétegét, kiszaggattam, majd a még meleg üres közepű linzerkarikákra illesztettem.

Omlós mandulás linzer ribizli zselével

mandulas_linzer_ribizlizselevel17.jpg

Hozzávalók (kb. 60 db-hoz):

A tésztához:

20 dkg omlós tészták készítéséhez való süteményliszt (+ egy kevés a nyújtáshoz)

10 dkg jéghideg vaj

8 dkg őrölt mandula

8 dkg finom szemcséjű barna nádcukor

1 db kisméretű jó minőségű tojás enyhén felverve

1 kis csipet finomszemű tengeri só

1 késhegynyi őrölt fahéj

1 késhegynyi szárított, őrölt gyömbér

A töltelékhez:

kb. 3 dl jó minőségű ribizli zselé

A tetejére:

kevés vaníliával kevert porcukor

(vagy kb. 20 dkg vékonyra nyújtott nyers marcipánmassza, illetve amennyi akad otthon, készülhet akár vegyesen is: porcukorral és marcipánnal)

Elkészítés:

A tésztához a lisztet tálba szitáltam, hozzámértem a mandulát, a cukrot, majd jött bele a csipet só, a késhegynyi fahéj és gyömbér. Az egészet fakanállal alaposan elkevertem, majd nagylyukú reszelőn belereszeltem a jéghideg vajat. Az ujjbegyeimmel gyors mozdulatokkal eldolgoztam, míg zsemlemorzsára emlékeztető állagú nem lett. Ekkor hozzáadtam az enyhén felvert tojást, és szintén gyors mozdulatokkal tésztává állítottam össze. Jó, ha látszanak benne a vajdarabkák! Aztán az egészet frissen tartó fóliára tettem, koronggá lapítottam, becsomagoltam, és 2 órára beküldtem a frizsiderbe.

Amíg a tészta pihent, előkészítettem 2 nagy gáztepsit, mindegyikbe terítettem egy-egy megfelelő méretű sütőpapírt, a sütőt pedig légkeverésre állítva 180 fokra előmelegítettem.

Fátyolnyi liszttel hintett tapadásmentes munkafelületen 3 mm vékonyra nyújtottam az alaposan lehűtött tésztát, majd 4 cm átmérőjű tele és lyukas közepű kiszúró formával kiszaggattam. A leeső tésztarészeket újra összeállítottam, és azt is kiszaggattam. Mivel most olyan formát használtam, aminek kis szív alakú közepe volt, ezeket a kis szíveket is a tepsikbe rakosgattam.

Az előmelegített sütőben 10 perc alatt megsütöttem. Mivel minden sütő másként működik, érdemes a sütő közelében maradni, nehogy odaégjenek a kis tésztakorongok, illetve -gyűrűk!

Az aprósüteményeket süteményrácsra helyeztem – óvatosan kell dolgozni, mert ilyenkor rendkívül törékenyek!

Ha van otthon marcipánmassza ilyenkor célszerű a fent leírtaknak megfelelően kinyújtani, kiszaggatni, és az üres közepű tésztagyűrűkre illeszteni. Ha nincs, vaníliával kevert porcukorral is mennyei lesz!

mandulas_linzer_ribizlizselevel06.jpg

A kis tésztakorongok közepére mokkáskanálnyi ribizli zselét biggyesztettem, és a lyukas tésztagyűrűket ráillesztettem. Vaníliával kevert porcukorral meghintettem.

mandulas_linzer_ribizlizselevel15.jpg

A hideg vajnak és az őrölt mandulának köszönhetően éterien omlós tésztájú aprósütemény, ami az édes, mégis kissé pikáns ribizli zselével tökéletes párosítás!

Habliliom

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr4114364147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása