Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

A posírozott, alias buggyantott tojás újragondolva

2016. március 15. - Habliliom

Egy hosszú hétvégén (legalább egy napon) jó dolog sokáig lustálkodni az ágyban, ilyenkor a kései reggeli szinte egybeesik az ebédidővel. Az angol brunch kifejezés pontosan erre utal – afféle reggeli-edéd a breakfastból és a lunchból összeolvadva: bőségesebb a szokásos reggelinél, önmagában is felér egy könnyű ebéddel.

Dacolva a meteorológiai csalafintaságokkal csak azért is üde, tavaszi hangulatot igyekeztem ma a tányérra varázsolni egy gazdag és ínycsiklandó kései reggeli formájában, méghozzá egy egyszerűen elkészíthető, mégis látványos és gazdag tojásétellel.

buggyantott_tojas_gazdagon09.jpg

A posírozott vagy más néven buggyantott tojás az egyik legkedvesebb tojásból készített fogásom. A hófehér, kissé megszilárdult tojásfehérjéből előtűnő napsárga tojássárgájának annyira tavaszköszöntő hangulata van, hogy úgy éreztem, egy könnyű, friss levelesekből kialakított salátaágyon, némi fűszeres avokádóval és pirított rozskenyérkockákkal megtestesíti mindazt, amire az ember csak vágyhat egy kiadós reggelitől, ráadásul már a látványa is az asztalhoz csalogat mindenkit.

A posírozás nem más, mint egyfajta hőkezelési eljárás, amelynek során jobbára tojást és halat gyöngyözve forró savanykás folyadékban rövid ideig főzzük – a tojás esetében bő vízben. A jól sikerült posírozott tojás kicsit olyan, mintha a lágy- és tükörtojás erényei egyesülnének kissé pikáns ízkombinációban.

buggyantott_tojas_gazdagon01.jpg

A siker titka egy apró trükkben rejlik: örvénylő, forrásban lévő ecetes-sós vízbe kell ütni a friss tojást. Ha önállóan kerül a tányérra, személyenként érdemes legalább 2-3 tojással számolni. Egy közepes méretű lábosban vizet forralunk, 1 literhez nyugodtan adhatunk 2 teáskanál sót és ugyanennyi ecetet. Amikor forrni kezd, fakanállal, határozottan megkeverjük. Az így keletkező örvény közepére ütjük a nyers tojást. A vízörvénynek köszönhetően a fehérje szépen bevonja a sárgáját, nem szakad szálaira. 2-3 perc elteltével aztán szűrőkanállal ki is emelhető a tökéletes posírozott tojás, amelynek a sárgája krémesen lágy, a fehérje pedig kissé megszilárdult.

Tálalható önmagában, de akár főzelékekhez feltétként is, sőt önálló fogások, mint pl. az USA-ból elterjedt Benedek-tojás (Eggs Benedict) vagy firenzei tojás alapja is lehet. Az előbbi egy sonkával vagy szalonnával zsemle-, illetve angol muffinszeleteken kínált, hollandi mártással készült bőséges reggeli, az utóbbiban a párolt spenótnak jut fontos szerep, és sonkát nem tartalmaz.

Persze a posírozott vagy buggyantott tojás mindenféle ízletes finomsággal is tálaláható – valódi ínyencség lehet például articsókával.

Itt, a konyhában azonban most salátaágyon kerül az asztalra, igencsak gazdagon.

Gazdag posírozott tojás salátaágyon

buggyantott_tojas_gazdagon13.jpg

Hozzávalók személyenként:
1 db nagyméretű vagy 2 db kisebb, nagyon friss tojás
2 marék vegyes zöld leveles saláta
½ avokádó
1 mokkáskanál dijoni mustár
1 mokkáskanál citromlé
2 szelet szikkadt rozskenyér
1 teáskanál olívaolaj
ízlés szerint: só, rozmaring, frissen őrölt bors
A tojás elkészítéséhez:
víz
ecet

Elkészítés: A kenyeret 1 cm-esre kockáztam, sütőpapírral borított kis tepsire szórtam, sóztam, borsoztam, rozmaringgal fűszereztem, és meglocsoltam 1 teáskanál olívaolajjal. 180 fokra előmelegített sütőben 3-4 perc alatt ropogósra pirítottam, tálra szedtem. Az avokádót a kenyérrel nagyjából azonos méretűre kockáztam, meglocsoltam citromlével, hozzáadtam a dijoni mustárt, enyhén sóztam, alaposan összekevertem.
A tojást ½ l forrásban lévő, sós, ecetes vízben a fent leírtak szerint posíroztam, szűrőkanállal tálra szedtem.
Egy csinos tálon elrendeztem a salátaleveleket, ráhalmoztam az avokádót, a közepére csúsztatattam a posírozott tojást, meghintettem pirított kenyérkockákkal, azonnal tálaltam.

buggyantott_tojas_gazdagon14.jpg
Az elkészítése előkészületekkel együtt kb. 20 percet vesz igénybe.

A tálon pedig valósággal életre kel a tavasz, bármilyen is odakint az idő!

Habliliom

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr128479202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása