Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Cake salé – avagy sós torta zöldségekkel

2019. április 27. - Habliliom

A cake salé pompás francia találmány: egyesíti a sós muffinok és a rendszerint kenyér-, illetve őzgerincformában sült, gyors kenyerek vagy sós torták minden előnyét. Langyosan, hidegen egyaránt fogyasztható!

cake_sale03.jpg

Számtalan variációs lehetőséget rejt magában ez a beszélgetések kísérőjeként, bulikra, könnyű vacsorákra, ebédekre egyaránt tökéletes csemege.

Először is gyakorlatilag azt rakosgat a (szintén többféle változatban készíthető) tésztába és tésztára az ember, ami csak akad otthon. Kerülhet bele hideg sült, sonka, szalonna, hal, gomba, zöldségféle, olajbogyó – gyakorlatilag bármi, amit szeretünk. A legelterjedtebbek a hús-zöldség kombinációk, de kizárólag zöldségfélékkel is remek, ráadásul egészséges fogás.

Másodszor pedig, ha az ember az élesztős helyett a sütőporos lazítást választja, pillanatok alatt összeállítható a tészta.

Harmadszor: remek maradékmentő fogás; ha van egy kicsi ebből, egy kicsi abból a fridzsiderben, megfelelő kombinációban új életre kelnek egy jó kis cake saléban.

Negyedszer: olyan könnyű összeállítani, és olyan látványos lehet a végeredmény, hogy kezdő szakácsok is komoly elismerést aratnak vele, de a gyakorlottak számára is számtalan kreatív lehetőséget kínál az ízesítés terén.

Ötödször: a zöldségfélékkel készült változatok kifejezetten egészségesek, ha nassolni valónak, borkorcsolyának szánja az ember, összemérhetetlenül jobb alternatíva a cake salé a készen kapható sós kekszeknél vagy más sós, olajokban, mesterséges ízesítőkben és egyéb adalékanyagokban nem szűkölködő egyebeknél. 

cake_sale02.jpg

Igaz, hogy hagyományosan hosszúkás sütőformában kerül a sütőbe, és langyosan vagy hidegen, szeletekre vágva kínálják, de kerek tortaformában sütve, tortaszerűen szeletelve is igencsak mutatós és ínycsiklandó finomság.

Szakítva a hagyományokkal, ezúttal 20 cm átmérőjű tortaformában készítettem (maradékmentő) zöldséges cake salét, amibe maréknyi zöld karfiol, olajban eltett, és jól lecsepegtetett articsókaszív, valamint napon szárított paradicsom került. Leginkább, mert ezek az alapanyagok vártak felhasználásra.

A végeredmény: színek – zamatok tökéletes egyensúlya egy gyorsan összeállítható, pompás sós tortában!

Kerek cake salé színes zöldségekkel

cake_sale05.jpg

Hozzávalók (20 cm átmérőjű, kapcsos tortaformához):

a tésztához:

10 dkg süteményliszt

1 teáskanál sütőpor

5 dkg frissen reszelt parmezán vagy grana padano sajt

2 db közepes méretű friss tojás (szobahőmérsékletű)

75 ml zsíros tej

2 ½ dkg puha vaj

25 ml jó minőségű olívaolaj

tengeri só, frissen őrölt fekete bors – ízlés szerint (a só mennyiségét az egyéb összetevők sótartalma is befolyásolja!)

a töltelékhez:

10 dkg rózsáira bontott zöld karfiol (helyettesíthető pagodakarfiollal vagy brokkolival is)

4-5 db nem olajban eltett, napon szárított paradicsom

1 púpozott evőkanálnyi olajban eltett articsókaszív (alaposan lecsepegtetve)

Elkészítés:

A karfiolt rózsáira bontottam, 5 percre lobogva forró vízbe dobtam, majd jeges vízbe tettem, alaposan lecsepegtettem. A napon szárított paradicsomokat 15 percre forró vízbe áztattam, hogy némi nedvességet szívjanak magukba, kevésbé legyenek sósak, és megpuhuljanak. Majd leszűrtem, és nagyobb falatokra vagdostam. Az articsókaszíveket, amik eleve darabokban voltak, szűrőkanálban alaposan lecsepegtettem.

A sütőt légkeveréses üzemmódba helyeztem, 180 fokra előmelegítettem.

A lisztet közepes méretű tálba szitáltam, hozzáadtam a sütőport, a reszelt parmezánt, jókora csipet sóval és tekintélyesebb mennyiségű frissen őrölt borssal ízesítettem. Ez utóbbi kettő valóban ízlés és hozzávalók kérdés, ki mennyire sósan, borsosan kedveli. Mivel a parmezán, a napon szárított paradicsom eleve sós, nem vittem túlzásba a sózást.

Az egész tojásokat keverőtálba ütöttem, és kézi habverővel inkább csak elkevertem (nem kell felverni!), majd folyamatos keverés mellett hozzáadtam a valóban nagyon puha vajat, olajat és a tejet. Fokozatosan, kanalanként adagoltam hozzá a lisztes-sajtos keveréket, és az egészet jól elkevertem.

A tortaformát sütőpapírral béleltem, és belekanalaztam a tészta felét. A zöldségfélék felét elrendeztem rajta, majd befedtem a maradék tésztával. a többi zöldséget a tetejére rakosgattam.

35-40 perc alatt aranylóra sütöttem. A sütési idő a különböző sütők teljesítményétől függően eltérő lehet, ezért tűpróbával érdemes ellenőrizni, hogy a közepe is átsült-e!

cake_sale10.jpg

Rácson pihentettem, langyosan szeleteltem.

Nem túl flancos, mégis különleges, rafinált sós csemege.

Egy pohár rozé vagy száraz fehérbor kísérőjeként épp annyira tökéletes, mint alkoholmentes italokhoz, vagy akár krémlevesek után ebéd vagy vacsora gyanánt.

Habliliom

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr6314789042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása