Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Kényeztető zöldségrakottas tavaszi kiadásban, könnyedén

2017. május 20. - Habliliom

Örök igazság, hogy nem csupán az ízlelőbimbóinkat, de a szemünket sem árt kényeztetni az asztalra kerülő fogásokkal. Ha a látvány csábító, az illatok mesések, az ízek tökéletesek, valódi élmény az ebéd vagy a vacsora.

Mindezt lehet fokozni azzal, hogy a feltálalt étel egészséges, ráadásul  nem is bonyolult az elkészítése. Az egytálételek egyik legnépszerűbb szekciójában minden valószínűség szerint előkelő helyen szerepelnek a rakott ételek.Lehet készíteni télen-nyáron, és csak a fantázián, meg némi rafinérián múlik, hogy az ízek, állagok tökéletesek legyenek benne.

tavaszi_zoldsegrakottas_ujkrumplival14.jpg

Ilyenkor már nehéz úgy hazajönni a piacról, hogy az ember kosara ne legyen tele színes és ínycsiklandó zöldségfélékkel, és nem is ritkán támad az az érzése az embernek, hogy milyen jó is lenne egységbe komponálni a friss zsákmányt - szinte magától adódik, hogy rakjuk össze egy fogásba, amit csak lehet (persze túlzásokba nem érdemes bocsátkozni, csak annyit és úgy, ahogy jólesik).

tavaszi_zoldsegrakottas_ujkrumplival04.jpg

A rakottas tulajdonképp nem más, mint nyers vagy elősütött/pirított/párolt hozzávalók egymásra rétegezése, rendszerint valamilyen mártással gazdagítva, sütőben tökéletes sütve. Univerzális egytálétel, ami ebédre, vacsorára, másnap újramelegítve is pompás fogás.

A rakott krumplik, rakott káposztafélék idehaza is annyiféle verzióban léteznek, hogy egész szakácskönyveket lehetne megtölteni velük – nem is beszélve a délvidék sztárjáról a muszakáról (más átírásában: mousaka) vagy az olasz melanzane parmigianéról, a rakott padlizsánról. A sort persze még hosszan lehetne folytatni. Van, ami csak zöldségfélékkel, van, ami hússal, halakkal kiegészülve kerül a sütőbe. Egy biztos, laktató és ízletes mindahány.

Nálam ezúttal egy könnyed zöldségrakottas készült, ami nem csupán részben előzetesen hőkezelt, részben pedig nyers összetevőket tartalmaz, de attól lett igazán ínycsiklandó, hogy gyakorlatilag egy könnyed, színes kompozíció kerekedett belőlük, tökéletes állaggal, harmonikus ízekkel.

tavaszi_zoldsegrakottas_ujkrumplival01.jpg

Már teljességgel megfizethető áron lehet újkrumplihoz jutni, és mivel nem tart sokáig a szezon, és igen szeretjük, magától értetődő volt, hogy ez lesz az alapja az egytálételnek.

A friss spenótot épp csak leforráztam, majd alaposan kinyomkodtam, így megőrizte csodás zöld színét, és mivel csak nagyobb darabokra vagdostam, a kész fogásban is kissé roppanós maradt.

tavaszi_zoldsegrakottas_ujkrumplival07jpg.jpg

A pirított gomba megfelelően fűszerezve önmagában is remek, de itt remekül harmonizál a spenóttal, és a rákarikázott cukkinivel. Ezt a zöldséget egyáltalán nem főztem vagy sütöttem elő, mert bőségesen elegendő annyi időt töltenie a sütőben, hogy még épp roppanós maradjon, amennyit az összeállított fogás igényel. A paradicsomkarikákkal hasonló a helyzet. A tetejére szórt friss petrezselyemzöld zamatai belesülnek a rakottasba, a fogás tetején azonban kissé megpirul, így ropogóssá teszi az ételt.

Ezt a fogást sportolók, diétázók épp oly bátran fogyaszthatják, mint az egészségükre tudatos figyelmet fordító gourmand-ok, és egyáltalán mindenki, aki szereti a friss, változatos és finom fogásokat.

Az elkészítése egyáltalán nem bonyolult, látványos, friss és nagyon finom egytálétel bármikorra.

Színes zöldségrakottas újkrumplival

tavaszi_zoldsegrakottas_ujkrumplival18.jpg

Hozzávalók 4 személyre (kb. 25 X 25 cm-es kerámia sütőedényhez):

50 dkg újkrumpli

20 dkg friss spenótlevél

1 db kisebb méretű cukkini (kb. 20 dkg)

25 dkg csiperke gomba

2-3 db kemény húsú paradicsom

2 dl tejszín (én 10%-os főzőtejszínt használtam)

3 db közepes méretű tanyasi tojás

15 dkg félkemény sajt (nálam most edámi)

3 dkg vaj + egy kevés az edény aljára és peremére

2 evőkanál olívaolaj

1 csokor friss petrezselyemzöld finomra aprítva

só, frissen őrölt bors, borsikafű, kakukkfű, rozmaring – ízlés szerint

Elkészítés:

Az újkrumplit megtisztítottam, ½ cm vékonyra karikáztam, majd 2 dkg vaj és 1 evőkanál olívaolaj felmelegítését követően, egy közepes serpenyőbe szórtam. Sóztam, borsoztam, kevés szárított rozmaringgal meghintettem, és előbb fedő alatt pároltam, majd mikor szükséges volt, kevés vizet adtam hozzá, és immár fedő nélkül, nagyjából 10 perc alatt szinte készre sütöttem (nem kell teljesen megpuhulnia). A spenótlevelek vaskosabb szárrészét lecsipkedtem, alaposan megmostam, majd éles késsel nagyjából 1 cm szélesre csíkoztam. Szűrőbe halmoztam, és 3 dl forrásban lévő vízzel leforráztam, alaposan kinyomkodtam, félretettem. A gombát tisztítást követően 1 cm vastag szeletekre vágtam, a maradék vajon és olajon hirtelen megpirítottam, úgy hogy a végén sóztam, borsoztam. A paradicsomok héján kereszt alakban ejtettem bemetszést, majd ½ percre forró vízbe dobtam, meghámoztam, és ½ cm vékony karikákra vágtam. A cukkinit mosást követően szintén ½ cm-esre karikáztam.

A sajtot vékonyra reszeltem. Egy kisebb edényben kézi habverővel elkevertem az egész tojásokat a tejszínnel, sóztam, kakukkfűvel, borsikafűvel, rozmaringgal, borssal ízesítettem, majd a sajt 2/3 részét is belekevertem.

A petrezselyemzöldet finomra aprítottam.

A sütőt 175 fokra előmelegítettem (légkeverés mellett).

A sütőedény alját és peremét vékonyan kivajaztam.

tavaszi_zoldsegrakottas_ujkrumplival08jpg.jpg

Az aljára terítettem az újkrumplikarikákat, erre kerültek a spenótszeletek, majd a gomba, aztán pedig a cukkini. A cukkinikarikákat kevés borssal és kakukkfűvel meghintettem. Egyenletesen rákanalaztam a tejszínes-sajtos mártást, majd az egészet beborítottam a paradicsomkarikákkal. A félretett sajttal megszórtam, borsoztam, majd megszórtam a petrezselyemzölddel.

tavaszi_zoldsegrakottas_ujkrumplival13.jpg

Előmelegített sütőben 25-30 perc alatt megsütöttem. Akkor készült el, ha a sajt teljesen ráolvad a paradicsomokra, a mártás pedig megszilárdul.

tavaszi_zoldsegrakottas_ujkrumplival19.jpg

Melegen, langyosan egyaránt remek, könnyű és igazán egészséges fogás.

Habliliom.

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr3912528203

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása