Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Görög saláta - nem lehet megunni!

2016. április 20. - Habliliom
A görög saláta - vagy eredeti nevének átírásával: a horiatiki - a görög konyha egyik alap előétele. Végtelenül egyszerű, végtelenül sokféleképp variálható – igazi kedvenc világszerte, nem meglepő, hogy itt a konyhában is gyakran készül, majd’ minden évszakban.

Mostanában egyre többször nyílik lehetőség szabadtéri étkezésekre – legyen az a teraszon elfogyasztott ebéd (ha épp esik az eső), a kertben, balkonon grillezett finomságok hada estebédéként vagy piknik, kirándulás alkalmával dobozokból kipakolt jóféle fogások falatozása -, megint nagy hangsúlyt kapnak a saláták. Bizonyos esetekben persze szempont a szállíthatóság is, de a jól variálható görög saláta ennek a kritériumnak is megfelel.

gorog_salata02.jpg

A hagyományos görög salátának tulajdonképp nincs is alapreceptje, azt sem tudni, ki és mikor készítette először. Az azonban biztos, hogy kerül bele paradicsom, uborka, valamilyen sós (többnyire feta típusú) sajt, jól jön hozzá a hagyma, az olíva de kerülhet bele paprika, sőt kapribogyó is – és szinte bármi, ami akad a háznál. Úgy tartják, régen az egyszerű fűszerezése sem állt másból, mint némi sóból, olívaolajból, még ecet vagy citromlé sem gazdagította. Ma már oly sokféle módon készítik és tálalják, hogy egész szakácskönyvet megtölthetnének változatai. Van, ahol egy egész nagy szelet sajt kerül a zöldségek közepére, másutt zöld leveles salátákból készült ágyon tálalják, és persze az összetevők is kedv és igény szerint variálhatók, sőt a fűszerezéssel is lehet játszani. De hát egy népszerű saláta esetében épp ez a csodás: szinte minden alkalommal új életre kelthető. Nem vétek akár főtt tojással sem megbolondítani, kinek mikor, mihez van kedve, hozzávalója odahaza!

Akárhogy is nézzük, szeretem, ha a saláta pikáns, tehát elképzelhetetlen lenne, ha nem tennék hozzá ecetet, akármilyen is lehetett az ősi verzió. Végtére is nem a rekonstrukció a cél, hanem hogy jó étvággyal falatozzon mindenki valami kedvére valót. Így pl. nem volt kérdés, hogy vörösborecet kerül az öntethez. Megoszlanak a vélemények a hámozás nélkül vagy hámozva hozzáadandó paradicsomról – kétségtelenül egyszerűbb, sőt fotogénebb is a hámozatlan paradicsom, én mégis jobban szeretem, ha héj nélkül kerül a salátába. Ezekkel az apróságokkal is lehet variálni a jól bevált görög alapsalátát, sőt azt a sokak szerint véteknek tűnő lépést sem tartom bűnnek, hogy ezúttal a hagymát is elhagytam belőle.

gorog_salata09.jpg

A gyors és hagymamentes variációmba azonban mégis került egy kis csavar: harsogó, friss zöldfűszereket használtam hozzá, méghozzá egészen finomra aprított rozmaringot és petrezselyemzöldet. Az öntetet pedig kicsit gazdagabbá akartam tenni, így olíva helyett tökmagolajat (most érkezett utolérhetetlenül finom termelői palackozásban Csákánydoroszlóból) használtam hozzá.

Bármilyen meglepő, ez a néhány egyszerű változtatás egészen új és fenséges salátát eredményezett, amiben nem kis szerepet játszott persze az egyik kedvenc zöldségesemnél vásárolt rendkívül zamatos paradicsom. Nem lehet elégszer elmondani, hogy a legjobb és legegyszerűbb receptek sikere is az alapanyagokon múlik.

Nem lehet elrontani! Most előételként kínáltam, de grillezett zöldségek, halak, húsok, bundázott zöldségfélék, halak stb. mellé köretként is tökéletes, friss, egészséges és tényleg egyszerű saláta – a tavasz élénkségével.

Görög saláta tavaszi fűszerezéssel

 

gorog_salata11.jpg

Hozzávalók 4 személyre előételként:
1 db nagyobb kígyóuborka (kb. 30 dkg)
2-3 db érett, zamatos paradicsom (kb. 30 dkg)
20 dkg feta vagy hozzá hasonló sós sajt
12-14 szem fekete olívabogyó
1 kisebb ágacska rozmaring levelei
1 csokor petrezselyemzöld
Az öntethez:
2 evőkanál vörösborecet
2 evőkanál tökmagolaj
½ mokkáskanál tengeri só
kevés frissen őrölt vegyes bors

Elkészítés: A paradicsomok héját kereszt alakban bemetszettem, ½ percre forró vízbe dobtam, majd meghámoztam. Mindegyiket félbevágtam, a feleket ismét félbe, és úgy szeleteltem nagyjából ½ cm vastag körnegyedekre. Az uborkát csíkokban meghámoztam, nagyjából 1 cm-esre kockáztam. A magozott olívákat felkarikáztam. Mindent tálba halmoztam. Egy másik tálra helyeztem a könnyen morzsálódó sajtot, amit előzetesen az uborkával azonos méretűre daraboltam.
A zöldfűszereket rendkívül finomra aprítottam.

gorog_salata05.jpg

Az öntet minden összetevőjét csavaros tetejű üvegbe kanalaztam, alaposan összeráztam.

Az öntet kivételével minden salátástálba halmoztam, majd meglocsoltam, óvatosan összekevertem, tálalás előtt 10 percre hűtőszekrénybe helyeztem, és tálaltam.

Habliliom

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr358635564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása