Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Gombafasírt – melegen és hidegen

2015. augusztus 09. - Habliliom

Nem újdonság, hogy gombával sokféle finomságot lehet készíteni. Ez a mindig kapható alapanyag igencsak jó szolgálatot tesz télen-nyáron. Az igazán jó gombafasírtnak pedig nem lehet ellenállni akkor sem ha tombol a kánikula, vagy lehűl az idő. Frissen kívül ropogós, belül kellemesen lágy, és bármilyen körettel kiváló,  de hidegen is tálalható, akár szendvicsben is remek.

Lehet könnyű hétvégi ebéd, hétköznapi vacsora, piknik, nem bonyodalmas hozzálátni nyaralás idején, de dolgos hétköznapokon sem. A gombával készült fogások esetében nem árt tisztában lenni azzal, mennyire sok múlik a daraboláson. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen formában kerül a készülő ételbe ez az összetevő. Gombapaprikáshoz vastagabb szeletekben tökéletes, ha pl. töltené az ember, nagyméretű, és mindenképp kalapos gombafélét érdemes választani. Grillezéshez akár egész fejeket is használhatunk.

barna_csiperke04.jpg

 

A fasírthoz nem csupán csiperkét (barnát, fehéret egyaránt) lehet választani, laskával, erdei gombákkal is mesés lesz. A titok abban rejlik, hogy egészen apróra érdemes kockázni, nagyjából ½ cm-esre. Hosszas kísérletezés előzte meg, míg az igazán bevált és jó szívvel ajánlható állagot megleltem. Bármilyen apróságnak tűnik ez a momentum, a végeredmény szempontjából egyáltalán nem mellékes! Így lesz ugyanis tökéletes a kis fasírtok állaga. Az alapkeverék nem pépes, de nem is kell attól tartani, hogy a nagyobb darabokkal nehéz lesz majd dolgozni.

1_kep_a_finomra_apritott_gomba_lepiritva.jpg

Az előzetesen lepirított gombához aztán jöhetnek a szokásos hozzávalók, fűszerek, és némi zsemlemorzsában gyorsan megforgatva mehetnek a forró olajba. Sokféle gombás fogást szoktam készíteni, ez egyike a nagy nyerteseknek.

Ezúttal akadt egy kevés mélyhűtött vargányám is, amit szerettem volna feldolgozni, így annak utolérhetetlen ízei is hozzájárultak az összhatáshoz, és még azt a trükköt is bevetettem, hogy az üvegesre pirított hagymával pürésítettem ezt az összetevőt, a többi gombát - ami ezúttal mesésen szép laska volt - ezt követően raktam a serpenyőbe pirulni. Az elkészítés módja innen már megegyezett bármely fasírtéval.

Most saját készítésű franciasaláta volt hozzá a köret (a retro jegyében), de gyakorlatilag bármivel kínálható, amihez az embernek csak kedve van. Legyen az friss salátaféle, sült krumpli, burgonyapüré vagy épp rizs, bulgur, kuszkusz, hajdina stb.

3_kep_frissen_a_legfinomabb.jpg

Gombafasírt laskával és vargányával

 

Hozzávalók kb. 25 db 4 cm átmérőjű kis fasírthoz:
30 dkg laskagomba (csiperkével is helyettesíthető)
10 dkg vargánya (kockára vágott, mélyhűtött)
1 kisebb fej lilahagyma
2 db kissé szikkadt kifli
½ -1 dl tej
3-4 dkg frissen reszelt parmezán
1 db közepes méretű tojás
1 evőkanál olívaolaj
1 teáskanál őrölt pirospaprika
1 teáskanál őrölt rozmaring
½ teáskanál őrölt kakukkfű
1 csokor finomra vágott friss petrezselyemzöld
zsemlemorzsa a forgatáshoz, valamint, ha szükséges, egy kevés a fasírthoz
só, fehérbors – ízlés szerint
olaj a sütéshez

Elkészítés: A laskát megtisztítottam, és egészen apróra kockáztam (kb. ½ cm). A hagymát finomra aprítottam. A vargánya elve kockázva került a mélyhűtőbe, de ha friss akad kéznél, azt is érdemes apróra kockázni.
Az olajon a hagymát pirítani kezdtem, majd felengedés nélkül rádobtam a mélyhűtött vargányát. Sóztam, borsoztam, és megpirítottam. Magas falú pohárba töltöttem, és az egészet pürésítettem. A hagymás gombapürét visszakanalaztam a serpenyőbe, majd rádobtam a laskakockákat, és erős tűzön pirítani kezdtem. Hozzáadtam a kakukkfüvet, a rozmaringot, még egy kevés sót. Nagyjából 4-5 perc elteltével nem csupán a víztartalma egy részét veszítette el, de szépen meg is sült a laska. A sűrű gombás keveréket hűlni hagytam.
A petrezselyemzöldet egészen finomra aprítottam.
A kifliket feldaraboltam, langyos tejjel meglocsoltam, majd puhulni hagytam. A megpuhult kifliket villával összetörtem, majd hozzáadtam a már kihűlt gombát, az előzetesen kissé felvert tojást, a pirospaprikát, valamint hozzáreszeltem a sajtot, végül belekanalaztam a petrezselyemzöldet. Az egészet fakanál segítségével alaposan összedolgoztam. Ha a massza túlságosan lágy lenne, egy kevés zsemlemorzsát is lehet hozzákeverni.

4_kep_gyorsan_atsulnek.jpg

Egy tányérra nagyjából 4 evőkanál zsemlemorzsát szórtam. A masszából vizes kézzel 4 cm átmérőjű kis fasírtokat formáztam (ebből a mennyiségből nekem 25 db lett). Mindegyiket megforgattam a zsemlemorzsában.
Serpenyőben olajat hevítettem, és szép sorban kisütöttem a kis fasírtokat.

5_kep_kellemesen_fuszeres.jpg

Salátával tökéletes könnyű ebéd, de ha marad belőle, hidegen is remek!

Habliliom

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr567693100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása