Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Hamisítatlan komfortfogás könnyedén: csiperke gombával rakott savanyú káposzta

2017. december 07. - Habliliom

A rakott káposzta a téli időszak egyik tartalmas, valódi komfortfogása. Nem igazán fotogén, nem is bonyolult, de benne van minden, ami egy laktató, a hideget feledtető otthonos egytálételhez csak kell.

Itt a konyhában ez is könnyed verzióban készül, egy kis csavarral.
rakott_kaposzta_gombaval16.jpg

A rakott ételek lényege, hogy az ember egyetlen edénybe szép sorban rétegenként elhelyez mindenféle előkészített finomságot, beteszi a sütőbe, majd ha elkészült, az egész úgy, ahogy van, máris tálalható.

Szinte mindegy, milyen rakottas sül a sütőben, otthonos, ismerős ízek kapcsolódnak hozzá (legalábbis a világ ezen táján), hamisítatlan komfortfogások ezek.

A téli időszakban évszázadok óta ez egyik legfőbb természetes C-vitaminforrást a savanyú káposzta jelenti, sőt számtalan egyéb egészségre gyakorolt pozitív hatása ismert. A savanyú káposzta remek találmány: nyersen, salátában, levesben, egytálételben egyaránt helye van a téli konyhában.

Nem is meglepő, hogy számos családban ma is ilyenkor készül a legtöbb töltött vagy rakott káposzta. Ez utóbbi a 19. század óta ismert erdélyi fogás, de hogy kolozsvári vagy nagyváradi eredetű-e valójában (és hogy tényleg Déryné Széppataki Rózát akarta-e elbűvölni vele egy helyi alispán), arról már megoszlanak a vélemények, miként arról is, van-e eredetinek tekinthető receptúra. Bombabiztos történeti forrás hiányában ez nehezen deríthető ki.

Bármilyen átalakuláson ment és megy is keresztül a savanyú káposztával készült rakott káposzta, tény, hogy finom és tartalmas étel, de igaz, csak akkor, ha jó alapanyagokból készül. Ráadásul különösebb technikai tudás sem szükséges az elkészítéséhez, kezdők éppúgy sikert aratnak vele, mint gyakorlott házi szakácsok/szakácsnők.

Az én könnyed változatom sem szalonnát, sem kolbászt, sem darált húst nem tartalmaz, mégis teljes értékű, egészséges és zamatos, ízekben gazdag egytálétel.

rakott_kaposzta_gombaval03.jpg

Friss, nagy lyukú reszelőn szálasra reszelt csiperkét használtam hozzá, amit rozmaringgal, piros paprikával, sóval, borssal pirítottam, és a savanyú káposzta, valamint a párolt rizs mellett ez a 3. fő összetevője a rakott káposztámnak – mindezen alapok mellett lényegében még némi tejföl került bele, és kész is. A többi a sütő munkája volt. Annyit változtattam még ezúttal, hogy nem egy nagy tűzálló tálban, hanem porciónként, ételgyűrűben sütöttem készre. Így könnyebben tálalható, és mutatósabb is – bár itt tényleg nem a külcsín a lényeg, de hát mégis a szemével közelít az ember először egy fogáshoz…

Csiperke gombával rakott káposzta

rakott_kaposzta_gombaval15.jpg

Hozzávalók (4 kisebb adaghoz):

40 dkg savanyú káposzta

1 ½ dl hosszú szemű rizs

40 dkg friss csiperke gomba

2 dl tejföl + ízlés szerinti mennyiség a tálaláshoz

3 evőkanál olíva olaj + egy kevés a tepsi aljára

1 teáskanál jó minőségű, őrölt pirospaprika

1 teáskanál őrölt, szárított rozmaring (ha van friss, még jobb)

tengeri só, frissen őrölt bors – ízlés szerint

Elkészítés:

A savanyú káposztát a készítés előtt mindig célszerű megkóstolni, ha túlságosan savanyú, érdemes egyszer hideg vízben átmosni, lecsepegtetni. Ha kimért, megbízható árustól származó káposztával, nem pedig előzetesen hőkezelt (konzervdobozos vagy zacskós) típussal dolgozik az ember, márpedig az előbbi az igazi, akkor mindenképp szükség van némi előzetes párolásra. Ha mégis úgy adódik, hogy zacskós vagy dobozos káposzta van otthon, azt nem kell feltétlenül előpárolni, mert a konzerválás során már annyira előpuhították a mostanában kapható káposztákat, hogy bőségesen elegendő lesz annyi idő az elkészítéséhez, amennyit a sütőben tölt majd.

Egy közepes méretű serpenyőben, 1 evőkanál olajon, fedő alatt néhány perc alatt félpuhára pároltam a káposztát. Félrehúztam a tűzhelyről, hűlni hagytam.

A rizst alaposan átmostam, megszárítottam, egy kisebb lábosban 1 evőkanál olíva olajon megfuttattam, majd kétszeres mennyiségű vízzel felöntöttem, 1 púpozott mokkáskanál sóval ízesítettem, és gyenge tűzön puhára pároltam. A rizsszemek ne tapadjanak össze a végén sem. Ehhez villával a már kész, párolt rizst érdemes könnyedén átforgatni.

A csiperkét nagy lyukú reszelőn lereszeltem, 1 evőkanál olajat felhevítettem a serpenyőben, erre dobtam a gombát, amit sóval, borssal, rozmaringgal, piros paprikával fűszereztem, és nagyjából 5-6 perc átpirítottam (jócskán összeesik). A hőkezelés hatására a gomba kiengedi a víztartalma egy részét, de ezt is remekül fel lehet használni a rétegezés során.

rakott_kaposzta_gombaval06.jpg

Mikor mindennel elkészültem, egy kisebb tepsi aljára sütőpapírt terítettem, majd 4 db, egyenként 8 cm átmérőjű ételgyűrűt helyeztem a tepsibe. Minden ételgyűrű oldalát kibéleltem egy olyan széles sütőpapírszalaggal, ami a gyűrűk teljes magasságáig ért (az általam használt gyűrűk 5 cm magasak voltak). Ez azért lényeges, mert így könnyedén eltávolítható majd sütés után a káposztáról a gyűrű.

Persze ez a fogás egy normál sütőtálban elkészítve is tökéletes lesz!

rakott_kaposzta_gombaval08.jpg

A gyűrűk aljára kevés olajat spricceltem, majd egy evőkanál párolt savanyú káposztát pakoltam mindegyikbe, erre jött egy evőkanál rizs, majd egy evőkanál gomba a levével együtt, amire újabb kanál káposzta került. A káposzta tetejére egy evőkanál tejfölt adagoltam, a kanál hátával kissé lelapítottam az egészet, majd addig folytattam a rétegezést, amíg a gyűrű felső peremét el nem értem: az utolsó réteg mindenképp káposzta legyen, és erre jöhet még a tejföl. A tejfölt kevés tengeri sóval, frissen őrölt borssal hintettem meg.

rakott_kaposzta_gombaval10.jpg

180 fokra előmelegített sütőben 30 percet sütöttem, amíg a széle kissé pirulni nem kezdett. Mivel mindenkinek másként működik a sütője, 22-25 perc elteltével mindenképp jó, ha ellenőrzi az ember, mi történik odabent.

A kész rakott káposztatornyokat tálalás előtt 10-12 percet pihentettem, majd egy tortalapát segítségével tányérokra szedtem, frissen őrölt borssal meghintettem, és további tejfölt kínáltam hozzá. Ízlés dolga, hogy ki mennyi tejföllel, borssal szereti – a magam részéről mindkettőnek nagy barátja vagyok, ezért egyikkel sem bántam szűkmarkúan.

rakott_kaposzta_gombaval17.jpg

Ez a rakott káposzta garantáltan nem tocsog semmiféle zsiradékban, az ízek tökéletesen összeérnek, laktató, mégsem gyomorfájdító, igazi otthonos és egészséges fogás kuckózós napokra, estékre, bármikorra.

Ha marad belőle, mint minden savanyú káposztás fogás, ez is pompás melegítve.

 Habliliom

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr4613415421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása