Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Duplán csokoládés, ropogós linzerkarikák lemon curddal töltve

2017. december 01. - Habliliom

Ha van az évnek olyan időszaka, amikor eljön az aprósütemények, ínycsiklandó finomságok sütésének csúcsszezonja, hát ez az!

Aprósüteményeket, különleges desszerteket az ünnepekre és persze előtte meg utána szinte mindenki szívesen készít, aki szeret a konyhában ténykedni. Vannak visszatérő klasszikus kedvencek (nálunk pl. ez és ez, no meg persze ez), de mindig bővül, színesedik a repertoár.

Ezúttal olyan receptúrát kísérleteztem ki, ami egy valódi ízbomba falatnyi aprósüteménybe zárva: vékony, ropogós, nagyon csokoládés, diós linzertészta fehér csokoládéval díszítve, lemon curddal (vagyis könnyed citromkrémmel) töltve.

lemon_curdos_csokis_linzer13.jpg

A kétféle csokoládé ízvilága az aromás citromkrémmel egyszerűen fantasztikus!

A brit és tengerentúli konyhában oly népszerű citromkrémnek, vagyis lemon curdnak van ugyan többféle készen kapható változata, de a házi, saját gyártmányút egyik sem közelíti meg, ráadásul ez garantáltan friss és egészséges alapanyagokból, adalékmentesen készül.

Már önmagában egy kisebb vagy nagyobb üveg lemon curd is remek ajándék lehet, de süteménybe foglalva még tökéletesebb gasztro-meglepetés.

Igazság szerint a készen kapható verzióhoz képest én pikánsabbra ízesítem, kevesebb cukorral, de több citromlével, hogy igazán aromás legyen. Ha marad belőle, piskótába, palacsintába vagy kalácsra halmozva is mesés csemege.

Az elkészítése nem bonyolult, de csak akkor lesz igazán finom, ha valóban kezeletlen citromokat, nagyon friss tojást és vajat (semmi esetre sem margarint!) használ hozzá az ember.

Lemon curd

lemon_curdos_csokis_linzer04.jpg

Hozzávalók (kb. 7 dl-hez):

3-4 db kezeletlen citrom leve (tisztán mérve: 1 dl)

3-4 db kezeletlen citrom finomra reszelt héja (5 g)

10 dkg puha vaj

15 dkg porcukor

3 db közepes méretű nagyon friss tanyasi tojás

Elkészítés:

A citromokat alaposan megmostam, megszárítottam, a sárga héjukat finom reszelővel lereszeltem, a levüket kifacsartam, sűrű szövésű szűrőkanálon átszűrtem, félretettem.

A tojásokat felütöttem egy tálba, de nem vertem fel.

Egy közepes méretű lábosban vizet forraltam, egy nagyobb keverőtálat fölé helyeztem úgy, hogy az alja ne érintkezzen a vízzel (ez fontos!), a keverőtálba kanalaztam a puha vajat, valamint a porcukrot, a gőz felett a konyha robotgép habverőjével sima krémmé elegyítettem (nem szabad túlhevíteni, mert a tojás kicsapódhat), ekkor adagoltam hozzá egyesével a tojásokat, majd következett a citromhéj és a citromok leve. A robotgép habverőivel az egészet gőz felett addig vertem, amíg sűrűsödni nem kezdett. Könnyű, krémes állagúvá kell sűrűsödnie.

Túl sokáig nem szabad a gőz felett hagyni, mert ilyenkor kicsapódhat a tojásfehérje, és kis fehér pöttyök jelenhetnek meg a krémben, ami ront az élvezeti értékén. Ez azonban könnyen elkerülhető, ha folyamatosan keveri az ember, és ha elérte a megfelelő állagot leveszi a tűzhelyről.

Ha kész, tálba, üvegekbe lehet tölteni. ahogy hűl, úgy sűrűsödik tovább az állaga – leginkább egy könnyű pudingra emlékeztet.

Jól lezárva hűtőszekrényben akár 1 hétig is tárolható. Ez egy markánsan citromos, nagyon aromás krém, aki édesebben szereti, a cukor mennyiségét 20 dkg-ra is növelheti.

A lemon curd valamikor a 19. század végén, a 20. század elején kezdett elterjedni Nagy-Britanniában, és a délutáni teázás során kínált édességrepertoárt bővítette. Kínálták és kínálják lekvárok és dzsemek helyett vagy mellett, töltik aprósüteményekbe, omlós tésztájú tortákba, de piskótákba, kevert tésztájú süteményekbe, sőt túrótortákba (közkeletűen: sajttortákba) is, gazdagítják vele a muffinokat, palacsintaféléket stb. Rendkívül sokrétűen felhasználható finomság.

lemon_curdos_csokis_linzer02.jpg

Ha az ember legyárt belőle egy rendes porciót, csak a fantázia szab határt a felhasználásának.

Nálam most különlegesen ízletes aprósüteménybe került.

Duplán csokoládés, ropogós linzerkarikák lemon curddal töltve

lemon_curdos_csokis_linzer07.jpg

Hozzávalók (kb. 72-74 db 4 cm átmérőjű süteményhez):

25 dkg süteményliszt + egy kevés a nyújtáshoz

4 dkg cukrozatlan holland kakaópor

4 dkg őrölt dió

10 dkg porcukor

1 csipet só

15 dkg hideg vaj

1 mokkáskanál vaníliakivonat

1 db közepes méretű tanyasi tojás

1 evőkanál jó minőségű gyümölcspálinka (nálam most körtepálinka volt készleten)

A töltelékhez:

½ l lemon curd (recept feljebb) 

A tetejére:

10 dkg fehér csokoládé

1 mokkáskanál porított kakaóvaj

1 mokkáskanál ehető arany lüszter (elhagyható)

 Elkészítés:

A tésztához a lisztet, kakaóport, porcukrot tálba szitáltam, a csipet sót hozzáadtam, majd az egészet fémkanállal elkevertem. a hideg vajat nagylyukú reszelőn hozzáreszeltem, a lisztes kakaós keverékkel elmorzsoltam. Egy kis tálban enyhén felvertem a tojást a vaníliakivonattal és a pálinkával. Ezt az elegyet a morzsa állagú tésztához öntöttem, és gyors mozdulatokkal tésztává állítottam össze. Az egészet folpackba csomagolva 1 órára pihenni küldtem a frizsiderbe.

A sütőt 170 fokra előmelegítettem, 2 nagy gáztepsit sütőpapírral borítottam.

Mikor a tészta kipihente magát, enyhén lisztezett felületen nagyon vékonyra (2-3 mm-esre) nyújtottam, és két 4 cm átmérőjű kerek kiszúró formával (egy tele és egy középen lyukas típusúval) kis linzereket szaggattam belőle. Mindegyiket ez előkészített tepsibe rakosgattam.

A maradék tésztát ismét összegyúrtam, nyújtottam.

lemon_curdos_csokis_linzer05.jpg

A linzereket nagyjából 10-12 perc alatt ropogósra sütöttem, rácson hagytam hűlni. A maradék tésztával a fentiekkel egyezően jártam el.

Mikor minden kisült, kihűlt, a lyukas közepű karikákat sütőpapírral borított rácsra rendeztem.

A fehér csokoládét vízgőz felett felolvasztottam, hozzákevertem a porított kakaóvajat (ennek köszönhetően marad szép fényes a csokoládé). Az olvasztott csokoládét egy kis nejlontasakba kanalaztam aminek az egyik csücskét levágtam (nagyjából 2 mm-es lyukat metszettem rajta), és a kis lyukas közepű linzerkarikákra csorgattam. Mikor ezzel elkészültem, arany lüszterrel megszórtam.

Hűlni, szilárdulni hagytam.

A nem lyukas korongok közepére nagyjából 1 mokkáskanál lemon curdot adagoltam, majd a fehér csokoládéval bevont koszorúkat ráhelyeztem.

lemon_curdos_csokis_linzer06.jpg

A kész süteményeket érdemes tálalás előtt hűteni legalább egy órát, de akár egy éjszaka sem árt nekik. Tálra/tálcára rendezve 2 napig garantáltan őrzik ropogós állagukat.

lemon_curdos_csokis_linzer11.jpg

A csokoládé és a dió mély ízeit a lemon curd citrusos frissessége ellenpontozza, amit a fehér csokoládé édessége tesz tökéletes ízbombává.

lemon_curdos_csokis_linzer14.jpg

Hó, havas eső, locspocs ide-vagy oda, ez a finomság mindig nyerő!

Habliliom

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr1013393069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása