Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Rakott cukkini muszaka stílusban - könnyed verzió

2017. július 10. - Habliliom

Egy igazán jó rakott zöldség mindent tud, ami a nyári konyhához, a nyaraláshoz, a szabadsághoz ízekben csak hozzátartozhat!

A muszaka (más átírásban: moussaka) a széles értelemben vett kelet-mediterrán (főként balkáni) konyha egyik megunhatatlan, jól variálható és ennek megfelelően ma már világszerte elterjedt, igen közkedvelt fogása.

Rendszerint olajban előzetesen megsütött padlizsán, darált hús, paradicsommártás, sajt vagy besamel mártás, időnként burgonya vagy más zöldségfélék kerülnek bele. Különféleképp készítik Görögország egyes vidékein, Törökországban, Bulgáriában, Szerbiában vagy más balkáni államokban, hát még az észak-afrikai országokban, nem is beszélve a világszerte elterjedt különféle receptúrákról, amelyek innen-onnan csipegetnek! A muszaka jellegzetesen olyan étel, amit könnyű elkészíteni, nagyon finom. Ennek megfelelően hosszan lehet vitatkozni az összetevőiről, és persze kinek-kinek megvan az autentikusnak vélt vagy épp legkedveltebb változata. Akármelyik típusról is legyen szó, a lényeg, hogy zöldségféléket egy vagy kétféle mártással és egyéb hozzávalókkal variálnak (nem is jelent mindenütt feltétlenül a rakott zöldséget, lásd pl. itt).

A görögök épp annyira saját eredeti receptúrájukként tartják számon, mint mondjuk a törökök. Az talán nem is meglepő, hogy már egy 13. századi arab nyelvű, bagdadi szakácskönyvben fennmaradt a ma ismert muszaka variánsok egyik előfutáraként értelmezhető ételleírás. Alapvetően egy rakott húsétel ismertetéséről van szó: finomra aprított hús, hagyma, padlizsán szerepel benne, többek között olyan fűszerekkel ízesítve, mint a római kömény, a fahéj, gyömbér, koriander, só. Nagy valószínűség szerint magas peremű edényben, szabad tűzön sütötték, a legjobb minőségű ecettel, kevés vízben feloldott sáfránnyal is gazdagították. Vagyis nem a szegények eledelének számíthatott akkoriban, a neve pedig latin betűs átírás szerint nagyjából 'muqatta'-ként adható vissza.

Görögországba az arab hódítások idején került a padlizsán, tehát az arab növénytermesztés és konyhaművészet meghatározó szerepet játszott a recept (vagy receptek) megszületésében, vagyis az arab gyökerek vitathatatlanok. Hitelesnek tekintett, ún. eredeti muszaka receptet nem őrzött meg a hagyomány. Különféle változatainak leírásaiból annál több akad.

Tartalmas, laktató fogás, és aligha akad, aki ne kedvelné valamely változatát.

rakott_cukkini02.jpg

Nálam most az általában ismerteknél lényegesen könnyedebb cukkinis variáció készült.

Itt a cukkini szezonja, olcsón beszerezhető, egészséges, remekül ízesíthető zöldségféle, és tényleg érdemes minél több fogásban kipróbálni!

Ez a rakottas jórészt zöldségfélékből, gombából és sajtból áll, ráadásul a cukkinit sem sütöttem vagy grilleztem előre. Ennek egyik oka, hogy ha csak lehet, csínján bánok az olajos, zsíros összetevőkkel, mert könnyen megüli a gyomrot, a másik pedig, hogy a zöldségeket alapvetően roppanósan szeretjük.

Mivel ez a rakott cukkini eltölt kb. 40 percet a sütőben, hogy átsüljön, és az ízek összeérjenek, egyáltalán nem szükséges előre hőkezelésnek alávetni ezt az amúgy is könnyen, gyorsan süthető/főzhető zöldségfélét.

rakott_cukkini13.jpg

Más egyébbel persze egyáltalán nem takarékoskodtam (mindkét mártást alaposan sóztam, borsoztam, fűszereztem), így egy gazdag, mégsem nehéz nyári fogás került az asztalra, aminek köszönhetően egy étkezés erejéig garantált a nyaralás hangulata akkor is, ha az ember a városban kénytelen időzni.

Kétségtelen, hogy az előkészítés némiképp időigényes, de megéri a fáradozást!

 Rakott cukkini muszaka stílusban

rakott_cukkini16.jpg

Hozzávalók 4 személyre:

50 dkg zsenge cukkini

25 dkg újkrumpli (mérettől függően kb. 2-3 db)

30 dkg friss csiperke

1 doboz hámozott konzerv paradicsom (400 gr-os kiszerelés)

1 evőkanál sűrített paradicsom

2 ½ dl tej

1 evőkanál rétesliszt

3 dkg vaj

40 dkg mozzarella (ideális a kevés lében kínált kiszerelés)

5 dkg frissen reszelt kemény sajt (Grana padanót használtam)

4-5 ág friss oregánó (ez helyettesíthető 2-3 teáskanál szárítottal is)

1 kis fej fehér hagyma

1 karcsú gerezd fokhagyma

2 evőkanál olívaolaj

1 teáskanál szárított, porrá zúzott rozmaring

1 teáskanál őrölt, füstölt paprika (fűszerüzletekben beszerezhető)

tengeri só, frissen őrölt bors – ízlés szerint

Elkészítés:

Az újkrumplit megtisztítottam, nagyjából ½ cm-esre karikáztam, egy közepes méretű serpenyőben kevés olajon, sóval, borssal megsütöttem, hűlni hagytam.

A csiperkét uborkagyalun egészen vékonyan felszeleteltem, kevés olajon, sóval, borssal, rozmaringgal fűszerezve néhány perc alatt megpirítottam – épp csak annyira, hogy a levét kiengedje. Félretettem.

A paradicsommártáshoz a hagymát finomra aprítottam, a fokhagymát felkockáztam, kevés olajon megpirítottam, majd hozzáadtam a hámozott paradicsomot, valamint a sűrített paradicsomot. Alaposan megkevertem, sóztam, alaposan borsoztam, a maradék rozmaringgal, valamint a füstölt paprikával, és 2 ág friss oregánó felaprított levelével fűszereztem. Amint besűrűsödött, félrehúztam a tűzhelyről, és botmixerrel pürésítettem. Hűlni hagytam. Ennek a mártásnak, markánsan fűszeresnek kell lennie, mert a cukkinihez nem használtam előzetesen fűszereket.

A besamelhez egy kisebb edényben felolvasztottam a 3 dkg vajat, majd rászórtam a lisztet, kissé megpirítottam, folyamatos keverés mellett felöntöttem a 2 ½ dl tejjel, besűrítettem, majd mikor besűrűsödött, hozzáadtam 3 dkg reszelt Grana padano sajtot, frissen őrölt borssal fűszereztem.

rakott_cukkini04.jpg

A cukkinik végeit levágtam, éles késsel hosszában ½ cm vékony szeletekre vágtam.

A mozzarellát ugyanilyen vékonyságúra szeleteltem. rakott_cukkini07.jpg

Egy méretes kerámiatál aljára terítettem az előzetesen megsütött újkrumplit, 3 evőkanál paradicsommártást mertem rá, majd egy rétegben ráterítettem a cukkiniszeleteket, kevés borssal meghintettem, majd a gombaszeletek felét rákanalaztam.

rakott_cukkini10.jpg

Erre került a lábosban maradt paradicsommártás, aminek a tetejére oregánóleveleket szórtam, erre terítettem a felszeletelt mozzarella felét, majd újabb réteg cukkini, gomba következett.

rakott_cukkini12.jpg

A gombaszeletek tetejére is szórtam oregánót, majd az egészet meglocsoltam a besamellel, aminek a tetejére szórtam a maradék Grana  padano sajtot, majd a maradék mozzarellát. Az egészet nagyvonalúan megborsoztam.

Betettem a még hideg sütőbe, amit légkeveréses funkció mellett 180 fokra állítottam.

A rakott cukkini nagyjából 40 perc alatt tökéletesen átsül, a tetején a sajtréteg kissé megpirul.

rakott_cukkini24.jpg

Szeletelés előtt érdemes legalább 25-30 percet állni hagyni (ha teljesen kihűl, gyönyörűen, szabályosan szeletelhető, de erre nálunk már nem került sor). Ha az alján tetemesebb paradicsommártás gyűlik össze, kenyérrel pompásan lehet tunkolni!

rakott_cukkini26.jpg

Igazi nyári fogás, amit még a húsevők is lelkesen fogyasztanak.

Habliliom

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr1012650985
süti beállítások módosítása