Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Quiche háromféle sajttal és koktélparadicsommal

2016. augusztus 13. - Habliliom

A szemet gyönyörködtető, apró, ízekben ilyenkor igazán gazdag koktélparadicsomok nem csupán salátákhoz, szendvicsekhez bizonyulnak jó választásban, de a quiche-ben, vagyis töltött francia lepényben is remek összetevőt alkotnak.

A quiche eredetileg Lotharingiából indult világhódító útra a 19. század közepén. Bár mindenki francia specialitásként ismerte meg – igaz, hogy csupán az 1950-es években jutott el a tengerentúlra, és Európa számos országában is jórészt a 20. század második felétől lett mind népszerűbb –, valójában a neve egy elzászi elfranciásodott szó. Az első kerek formában sült omlós tésztájú, sós lepényeket, amelyek töltelékében akkor még egyáltalán nem volt sajt, Kichelnek hívták, ami megfelel a német Kuchen (sütemény) szónak. A hagyományosan szalonnával, esetleg hagymával és tojással töltött quiche azóta természetesen már nagyon sokféle formában és rakománnyal készül – és ha közkedveltségében egyelőre nem is éri el a pizzát, a „gyorsan valami látványos finomságot” versenyben biztosan dobogóra kerülne. 

koktelparadicsomos_quiche13.jpg

Most olyan változatban sütöttem, amelynek a tésztája gazdagabb a hagyományosnál, és a töltelék is olyan, amit gyerekek-felnőttek egyaránt szívesen fogyasztanak.

A koktélparadicsom nagyobb méretű rokonainál koncentráltabb zamatokkal rendelkezik, amelyek hő hatására még fokozódnak – arról persze megoszlanak a vélemények, hogy szükséges-e hámozni vagy sem, én most a hámozás mellett döntöttem, akit nem zavar a sütés közben szétnyíló paradicsomhéj, ezt a műveletet nyugodtan kihagyhatja!

koktelparadicsomos_quiche04.jpg

A túró lényegében sajtféle, mellette pedig még két másik is szerephez jutott a töltelékben, így lett ez a lepény háromsajtos, paradicsomos, színes, nyári fogás.

Quiche háromféle sajttal és koktélparadicsommal

koktelparadicsomos_quiche11.jpg

Hozzávalók egy 26 cm átmérőjű lepényformához:

A tésztához:
15 dkg finomliszt
3 dkg reszelt keménysajt (pl. Grana Padano)
7 dkg hideg vaj
2 evőkanál jéghideg víz
1 mokkáskanál tengeri só
¼ mokkáskanál frissen őrölt bors
½ mokkáskanál őrölt rozmaring

A töltelékhez:
25 dkg koktélparadicsom
25 dkg sovány tehéntúró
5 dkg reszelt félkemény füstölt sajt (pl. trappista, edámi)
3 dkg reszelt keménysajt (pl. Grana Padano, parmezán)
2 egész tojás
2 evőkanál tejföl
egy jó maréknyi aprított zöldfűszer (bazsalikom, oregánó, petrezselyemzöld vegyesen)
tengeri só, frissen őrölt bors - ízlés szerint

koktelparadicsomos_quiche05.jpg

Elkészítés: A lepényformát sütőpapírral béleltem. A tésztához a lisztet tálba szitáltam, hozzáadtam a sót és a többi fűszert, belereszeltem a sajtot, valamint a hideg vajat, és gyors mozdulatokkal zsemlemorzsa-állagúra dolgoztam. Két kanál jéghideg víz hozzáadásával tésztává gyúrtam. 
Enyhén lisztezett felületen akkora körré nyújtottam, hogy kényelmesen kibélelhessem vele a formát. A tésztát a formába helyeztem, és betettem a frizsiderbe annyi időre, amíg előkészítettem a tölteléket.

A koktélparadicsomok héját kereszt alakban bemetszettem, 2 percre forró vízbe dobtam, meghámoztam.
A sütőt (légkeverés mellett) előmelegítettem 175 fokra.
A túrót, a kétféle sajttal, tejföllel, tojásokkal és a fűszerekkel botmixerrel összedolgoztam.

A tésztát villával alaposan megszurkáltam – így nem púposodik fel a tészta az elősütés során –, és az előmelegített sütőben 10 percig sütöttem. A felületén kissé megszilárdult tésztára halmoztam a sajtos keveréket, majd rábiggyesztettem az egész koktélparadicsomokat, frissen őrölt borssal bőségesen meghintettem.

koktelparadicsomos_quiche08.jpg

További 30-35 perc alatt aranysárgára sütöttem. Friss bazsalikomlevelekkel díszítettem.

Melegen, de nem forrón tálaltam, bár ha lett volna még némi türelem, langyosan illett volna, úgy a legtökéletesebb.

koktelparadicsomos_quiche16.jpg

Akár előző nap is elkészíthető, kirándulásra, piknikre épp olyan remek, mint ebédre, vacsorára, vagy a munkahelyre elcsomagolva.

Habliliom

 

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr269283236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása