Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Frissítő zöldfűszeres lepény zsenge sóskával, gombaszeletekkel koronázva

2016. július 24. - Habliliom

Friss fűszernövényekkel mindig igazi öröm ínycsiklandó fogásokat kiötleni. Hát még akkor, ha egy hagyományosan főzelék, illetve mártás alapjaként ismert zöld leveles átlényegül fűszernövénnyé!

Friss, nagyon zsenge sóska, petrezselyemzöld, valamint snidling (metélőhagyma) érkezett vidéki kiskertből a konyhába. Nagyszerű kincsek, tele vitaminnal, ásványi anyaggal.

Arra gondoltam, mi volna, ha egyetlen fogásba komponálnám őket, méghozzá úgy, hogy valami különlegesen ízletes, mégis rendhagyó, de viszonylag gyorsan kivitelezhető fogás legyen az eredmény.

soskalepeny11.jpg

A sóska egy jó maréknyi volt, 15 dkg összesen. Bár gyerekkoromban lelkesen rágcsáltam a frissítő, pikáns sóskaleveleket csak úgy magában, a sóskamártás finoman szólva sem tartozott a kedvenceim közé. Nincs mit szépíteni: nem szerettem. Persze gyerekként az ember sok mindennel van így, de a sóskamártás (ellentétben pl. a spenóttal) máig nem került fel az étlapra. Ebben persze szerepet játszik, hogy soha, egyikünk sem érzett olthatatlan vágyat iránta. Most viszont annyira ígéretesek és zsengék voltak az ajándékba kapott levelek, hogy úgy éreztem, leküzdöm a gyerekkori ellenállást. Mivel frissen ropogtatva ezúttal is remek volt a sóska, kieszeltem azt a kombinációt és fűszerezést, amiben a sóska markáns aromái nem túlzók, mégis remekül harmonizálnak a többi összetevővel.

Gyakorlatilag sikerült átértelmeznem a sóskát, és feledve a mártást, fűszernövényként gondoltam rá, és így is használtam.

Tisztában vagyok vele, hogy egyetlen recept csak kis lépés a gyerekkori vagy menzai rossz élmények feledéséhez, mégis biztatnék minden sóska-sorstársamat, hogy tegyen egy próbát, nem fog csalódni!

soska.jpg

Az egészségükre komoly figyelmet fordító, főzni szerető nők és férfiak jól tudják: a friss, zsenge sóska valódi gyógynövénynek számít. Viszonylag magas gyümölcssav-tartalma teszi élénkítő, frissítő hatású növénnyé. Foszfor, mész, vas, többféle ásványi só is található benne a tekintélyes mennyiségű C-vitamin mellett. Oxálsavtartalmát, a spenótéhoz hasonlóan, érdemes ellensúlyozni a felhasználás során. Vértisztítóként régóta nagy becsben tartja a népi gyógyászat éppúgy, mint a természetes táplálkozás hívei. Nem mellesleg az emberi szervezet vízháztartására is rendkívül kedvező hatást gyakorol: igazi, természetes vízhajtó. Mindemellett erősíti az immunrendszert.

A másik zöldfűszer sokféle friss fűszercsokor összetevője. Valójában a snidling, vagyis hivatalos nevén a metélőhagyma a legkisebb hagymafélének számít, és frissen az igazi. Illóolajtartalma a többi hagymaféléhez hasonlóan magas. Összetételének köszönhetően erősíti az immunrendszert. Többek között kalciumot, magnéziumot, káliumot, foszfort és tisztes mennyiségű C-vitamint, valamint A-, többféle B-, K- és E-vitamint is rejt a fűszálnyi snidling. Az iskolában pedig mindenki megtanulta, hogy az A-, D-, E- és K-vitaminok zsiradékkal együtt hasznosulnak igazán a szervezetben (a vajas kenyér snidlinggel a maga egyszerűségében többek között ezért is nagyszerű és tökéletes uzsonna).

A friss petrezselyemzöldről köztudomású, hogy tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal.

Hát, ha ezek a remek tulajdonságokkal rendelkező növények mind kéznél vannak, csakis valami finomság kerekedhet belőlük!

A frizsiderben némi friss fehér csiperke, a mélyhűtőben egy kevés vargánya is akadt, így aztán beindult a képzelőerőm.

Egy friss és szárított fűszerekben bővelkedő igazi egészségőrző lepény kerekedett a hozzávalókból, ami melegen, langyosan, de hidegen is igen kiváló. Egyszerű elkészíteni, és magam is meglepődtem, micsoda pompás ízkompozíciót alkotnak ebben a formában az összetevők! Szó sincs arról, hogy bármelyik alkotóelem dominálna. Remekül kiegészítik egymást, az ízek különlegesek, mégis kiegyensúlyozottak.

A tésztához, ami a klasszikus quiche tésztájának egy kissé felturbózott változata, szárított fűszereket használtam, a töltelékbe viszont bőségesen került friss fűszernövény.

A zsenge sóska tehát minden kétséget kizáróan friss fűszernövénnyé változott.

Zöldfűszeres lepény zsenge sóskával, gombaszeletekkel koronázva

soskalepeny14.jpg

 

Hozzávalók (24 cm átmérőjű piteformához):

 A tésztához:

12 dkg süteményliszt + egy kevés a nyújtáshoz

6 dkg hideg vaj

1 evőkanál hideg víz

1 mokkáskanál tengeri só

1 teáskanál szárított petrezselyemzöld

1 nagy csipet őrölt vegyes bors (vagy fehér bors)

A töltelékhez:

2 dl tejszín (30% zsírtartalmú habtejszín)

2 db közepes méretű tanyasi tojás

5 dkg finomra reszelt edámi sajt

1 teáskanálnyi frissen reszelt parmezán vagy Grana Padano

1 teáskanál olívaolaj

5 dkg vargánya

5 dkg csiperke

15 dkg zsenge sóska

1 nagy csokor friss petrezselyem

1 kis csokor snidling

1 mokkáskanál szárított, őrölt tárkony

1 mokkáskanál szárított, őrölt rozmaring

tengeri só, frissen őrölt bors – ízlés szerint (a sóval szűkmarkúan, a borssal annál nagyvonalúbban bántam)

 

Elkészítés:

A piteformát sütőpapírral béleltem.

A tésztához a lisztet és valamennyi száraz összetevőt tálba szórtam, alaposan elkevertem. apró kockákban hozzáadtam a vajat, gyors mozdulatokkal elmorzsoltam, majd a jéghideg vizet hozzáadva tésztává formáztam.

Enyhén lisztezett felületen akkora körlappá nyújtottam, amekkorával kényelmesen kibélelhettem az előkészített piteformát úgy, hogy a peremre is jutott tészta.

Villával alaposan megszurkáltam, és betettem a frizsiderbe 20 percre.

Közben elkészítettem a tölteléket.

soskalepeny02.jpg

A sóskaleveleket alaposan megmostam, gorombára vágtam, majd szűrkanálba raktam, és forró vizet locsoltam rá, majd azonnal jeges vizet, végül alaposan kinyomkodtam, tálba szedtem. A petrezselymet és a snidlinget finomra aprítottam, egy kevés kivételével a sóskához adtam.

A 1/2 cm vékonyan felszeleteltem (a vargánya elve darabolva pihent a mélyhűtőben), az olívaolajon kevés sóval megpirítottam.

A sajtokat lereszeltem.

A tejszínt, az egész tojásokat az őrölt fűszerekkel és a sóval keverőtálba öntöttem, és kézi habverővel alaposan eldolgoztam. Ekkor hozzáadtam a sóskát, petrezselyemzöldet, snidlinget, valamint a kétféle reszelt sajtot, és botmixerrel pürésítettem az egészet.

A sütőt légkeverés mellett 180 fokra előmelegítettem.

A kihűlt tésztára kanalaztam a tölteléket, a gombaszeleteket a tetejére rakosgattam.

soskalepeny04.jpg

25 perc alatt aranylóra sütöttem. A félretett petrezselyemmel és snidlinggel azon melegében megszórtam.

soskalepeny09.jpg

Egyszerűen mennyei! Ráadásul rendkívül egészséges, sőt még a diétázók is lelkiismeret-furdalás nélkül falatozhatnak belőle.

Habliliom

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr628910130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása