Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Nyári paradicsomlepény – gyorsan, gazdagon!

2016. július 16. - Habliliom

Nyáron némi kreativitással igazi szín- és ízkavalkád kerülhet könnyű fogások formájában a tányérokra a sok friss zöldségfélének köszönhetően. Nem túlzás: verhetetlen favorit a levesek, saláták vagy épp lepények összetevőinél a zamatos, szabadföldi paradicsom. Egy pillanat alatt nyári hangulat kerekedik általa bármely étkezésnél.

paradicsomlepeny03.jpg

A paradicsom növénytanilag a burgonyafélékkel áll rokonságban, és bár ma számos fajtája, formája közkedvelt, nem számít igazán koros zöldségfélének Európában. A 16. század folyamán terjedt el az öreg kontinensen (őshazája Dél- és Közép-Amerika védékeire tehető), nem meglepő módon mediterrán országokból indultak a magok, és ezzel együtt a termesztés északra.

paradicsomok.JPG

Magyarországon, mint minden különlegesnek számító növénnyel, a paradicsommal is főúri kertekben találkozhattak a szerencsések. 1649-ből származik az első írásos említése, de még bő 200 évet kellett várni arra, hogy szélesebb körben is elterjedjen. Eleinte valódi gyógynövényként értékelték. Ami nem is csoda, hisz a modern természettudományok kutatói számunkra már precízen feltárták összetevőit, a szervezetre gyakorolt jótékony hatásait.

Figyelem, csak a szabadföldi, természetes körülmények között tökéletesre érett paradicsomok rendelkeznek minden jótékony tulajdonsággal. A télen, üvegházi környezetben nevelt paradicsomok közel sem olyan zamatosak, és nem is tartalmaznak mindent nyári rokonaik összetevőiből.

paradicsomtrio03.jpg

Miközben a paradicsom igen szerény energiatartalommal (fajtától függően 10 dkg-ban kb. 20 Kcal) rendelkezik, C-vitaminban és többféle B-vitaminban is bővelkedik, nem is szólva a benne található ásványi anyagokról. Van benne többek között kálium, kalcium, magnézium, vas, foszfor, cink, réz, mangán és szelén is. Ráadásul összetételének köszönhetően nem kis mértékben hozzájárul a ma már világszerte szinte népbetegségnek számító elsavasodás elleni küzdelemhez. Nem tévedés! Javítja a szervezet sav-bázis egyensúlyát. A benne található likopin (ami egy antioxidáns vegyület) hőkezelés hatására még jobban hasznosul a szervezetben (legalább kétszer hatékonyabban). Segít megelőzni a szív- és érrendszeri megbetegedéseket, erősíti az immunrendszert, fokozza a zsírok anyagcseréjét, sőt egyes kutatások szerint még a sejtosztódást is. Azt sem árt tudni, hogy a friss, szabadföldi paradicsom fogyasztása nem csupán az ún. degeneratív idegrendszeri megbetegedések ellen jelenthet védelmet, de számos daganatos megbetegedés kockázatát is csökkenti, sőt a káros UV-sugarakkal szemben is felveszi a harcot (ez utóbbihoz persze annyi likopinnak kell jelen lennie az emberi szervezetben, hogy az a bőrben is kimutatható legyen – nem helyettesíti a magas fényvédő faktorral rendelkező naptejeket!).

Amíg tart az igazi szezonja, érdemes hát mindenféle fogásban minél többet fogyasztani belőle!

Ezúttal egy gyors és könnyű paradicsomlepényt sütöttem, amire azért került még a színek és ízek teljessége kedvéért néhány finomság.

Igazi nyári fogás, és nem lesz, aki ellenállna a ropogós, vékony tésztára halmozott ínyencségeknek!

Gyors paradicsomlepény gazdagon

paradicsomlepeny05.jpg

Hozzávalók (4 főre):

1 csomag friss leveles tészta (275 gr-os kiszerelés)

1 evőkanál sűrített paradicsom

50 dkg friss paradicsom

10 dkg jó minőségű olivabogyó (én most sötét Kalamatát használtam)

10 dkg mozzarella sajt

2-3 dkg reszelt parmezán (vagy Grana Padano)

5 dkg bébispenót

1 szűk maréknyi friss oregánó levelei

1 teáskanál hideg víz

só, bors – ízlés szerint

Elkészítés:

A paradicsomok héját kereszt alakban bemetszettem, ½ percre forró vízbe mártottam, meghámoztam, ½ cm vastagon felkarikáztam.

A paradicsompürét némi sóval, borssal és 1 teáskanálnyi vízzel elkevertem.

A mozzarellát 1 cm-esre kockáztam, a parmezánt finomra reszeltem.

A bébispenótot leforráztam, alaposan kinyomkodtam.

Az olivákat kimagoztam, félbevágtam.

A leveles tésztát kissé kinyújtottam, majd sütőpapírral bélelt tepsibe helyeztem.

A sütőt 180 fokra melegítettem elő.

A tésztalapot villával megszurkáltam, hogy sütés közben ne púposodjon fel – így megspóroltam az elősütés műveletét, aztán pedig megkentem a paradicsompürével. Majd rárakosgattam a felszeletelt paradicsomot, aztán az olivát, majd a spenótleveleket, a mozzarellát, meghintettem a friss oregánó lecsipkedett leveleivel, végül rászórtam a reszelt parmezánt, és némi frissen őrölt borssal koronáztam meg.

paradicsomlepeny02.jpg

25-30 perc alatt aranylóra sütöttem.

Frissen az igazi: a tészta ropogós, a paradicsom zamatos, a sajtok pompásan olvadozók – az ízek pedig magukért beszélnek! Ráadásul még egészséges is.

paradicsomlepeny04.jpg

Hát kell ennél több?

 

Habliliom

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr958892382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása