Habliliom Könnyed Konyhája

Habliliom Könnyed Konyhája

Rozmaringgal sült újkrumpli avokádós salátával

2016. május 23. - Habliliom

Végre itt az újkrumpli! Zsenge, kihagyhatatlan, nem igényel komoly előkészülteket, mindenki szereti!

Ezúttal egy könnyű fogás készült belőle vajjal, friss rozmaringgal, salátával.

A kiskertekben, balkonokon is könnyedén termeszthető, illóolajokban, aromákban gazdag rozmaring (tudományos neve: Rosmarinus officinalis) számos konyhában fontos szerepet tölt be. Elsősorban persze a mediterránokban. Számos legenda is kapcsolódik a Földközi-tenger partvidékéről eredeztethető gyógy- és fűszernövényhez, ami egy időben előkelő parfümalapanyagnak is számított az öreg kontinensen (mintha ez a középkori hagyomány a mai natúrkozmetikumokban ismét reneszánszát élné). Magyarországon a középkorból maradtak fenn a rozmaring első írásos nyomai. Ez azt is jelenti természetesen, hogy ekkoriban már javában termesztették. Sőt, külön érdekesség, hogy a korabeli Európa egyik - mai szóhasználattal - vezető parfümjének számíthatott az aqua reginae Hungariae, vagyis a magyar királyné vize, ami vélhetően az illóolajok alkoholos kombinációja lehetett. Károly Róbert lengyel származású feleségéhez, a 14. századi legendás királynéjához, Piast (Łokietek) Erzsébethez (1305-1380) köti a hagyomány. Vajon milyen csodaparfüm lehetett, amiben sokan az örök fiatalság és szépség zálogát vélték felfedezni?

rozmaringbokor.jpg

A késő középkorban a tisztaság, szűziesség jelképeként is tekintettek rá – a menyasszonyi koszorúból nem hiányozhatott a rozmaringág, sőt központi szerepet kapott benne! A népi gyógyászat ma is fontos gyógynövényként tartja számon: görcsoldó és gyomorerősítő hatása közismert, illóolajai pedig frissítő, élénkítő, sőt sokak szerint fejfájás-űző tulajdonságokkal is rendelkeznek.

Nagyjából a 17. századtól alkalmazták fűszernövényként is a hazai konyhákban, de már az 1700-as években sokat veszített egy évszázaddal korábbi népszerűségéből. Jóllehet nem a legnagyobb hangsúllyal, de folyamatosan jelen van már a hazai friss fűszerek kínálatában, talán az utóbbi évtizedben nagyobb figyelem fordult felé. A rozmaring egyike a legaromásabb fűszernövényeknek. Tökéletesen illik salátákhoz, főzelékfélékhez, mártásokhoz, grillezett vagy sült zöldségfélékhez, akár grillpácba is, de bárányhoz, csirkéhez, halakhoz is pompás. Mivel intenzív aromái jellegzetes karaktert adnak a vele készült ételeknek, más fűszerekkel érdemes óvatosan bánni.

rozmaringos_ujkrumpli04.jpg

Igaz, hogy az örök klasszikus petrezselymes újkrumpli a maga műfajában verhetetlen, de a rozmaringgal sütött változat sem marad el tőle! Az aromás fűszernövénynek köszönhetően akár önálló fogás is lehet könnyű ebéd vagy vacsorafogásként. Nincs benne semmi nehézség, a fűszerek sem tobzódnak benne, a rozmaring viszi a főszerepet, aminek gazdag aromái a vajjal teszik tökéletessé ezt a gyors fogást.

Itt a konyhában most egy könnyű saláta egészítette ki mindössze, amibe szintén került a saját termésű rozmaringból. Nem is járult hozzá egyéb, csupán egy pohár behűtött rozé, így is fejedelmi volt!

Rozmaringgal sült újkrumpli avokádós salátával 

 

rozmaringos_ujkrumpli01.jpg

Hozzávalók:
A rozmaringos újburgonyához:
1 kg újburgonya
5 dkg vaj
4-5 ág friss rozmaring
tengeri só, bors – ízlés szerint
A salátához:
2 db érett avokádó
1 csokor friss sárgarépa (5 karcsú szál)
1 db nagyobbacska kígyóuborka
1 nagy marék jó minőségű olívabogyó (fekete és zöld vegyesen)
kb. 20 dkg salátalevél (lehet vegyes vagy jégsaláta, fejes saláta is) apróra tépkedve
1 citrom leve
3 evőkanál tartármártás (házi vagy készen vásárolt)
2 evőkanál natúr joghurt
1 ágacska rozmaring levelei finomra aprítva
tengeri só, bors – ízlés szerint

Elkészítés: A sütőt 180 fokra előmelegítettem.
Az újburgonyát alaposan megsikáltam, a héját lekapargattam. Előbb félbe-, aztán a feleket ismét félbevágtam. A rozmaringágakról felülről lefelé szépen lehúztam a leveleket. Egy méretesebb hőálló tálat vékonyan kivajaztam, ebbe szórtam krumplikat. Sóval mértékletesen meghintettem, a vajat kis darabokban a tetejére szórtam, végül elrendeztem rajta a rozmaringleveleket.

rozmaringos_ujkrumpli03.jpg

Bő 30 perc alatt aranyszínűre sütöttem.

Amíg a krumpli sült, elkészítettem a salátát. Az uborkát nagyvonalúan meghámoztam, ami annyit tesz, hogy itt-ott meghagytam élénkzöld héját, majd felkockáztam. A sárgarépát megtisztítottam, 2 szálat nagy lyukú reszelőn lereszeltem, a többit uborkagyalun vékonyra szeleteltem. Az olívákat kimagoztam, megfeleztem. Az avokádókat a mag mentén elfeleztem, egy teáskanál segítségével kiemeltem a héjából, felkockáztam. A salátaleveleket megmostam, lecsepegtettem, összetépkedtem (ez készen kapható salátakeverékkel is kiváltható). Mindent tálba halmoztam. Citromlével meglocsoltam, kevés sóval fűszereztem. A tartármártást a joghurttal, a finomra aprított rozmaringlevelekkel, sóval, borssal alaposan elkevertem, a saláta tetejére locsoltam, átforgattam.

rozmaringos_ujkrumpli02.jpg
Az illatos, aranyszínű rozmaringos újkrumplival tálaltam.

Akinek ez kevés lenne, nyugodtan kiegészítheti grillezett vagy bundázott zöldségekkel, hallal stb.

Habliliom

A bejegyzés trackback címe:

https://habliliom.blog.hu/api/trackback/id/tr698738546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása